تعريف پوستر :

پوستر ارائه اي تصويري از تحقيقات يا پروژه هاي شما و يا بيان يک مطلب يا در خواست از طرف شماست . در واقع پوستر يکي از رسانه هاي آموزشي نوشتاري است. در تهيه پوستر از طرح ، رنگ ، عکس و نقاشي استقاده ميشود . اندازه آن معمولا 50*70 يا 70*100 سانتيمتر است. بهترين پوستر ، پوستري است که بتواند در حداقل زمان ارتباط لازم را برقرار کند. پوستر ها بيشتر اوقات حالتي شعارگونه دارند نمونه هاي مختلف آن را مي توانيد به در و ديوار شهر هاي بزرگ ببينيد . به عبارتي ديگر پوستر نمايش بصري مطالبي است که ارائه کننده قصد دارد روي برد پوستر نمايش دهد.

ادامه مطلب :

اهداف يک پوستر :

هدف اوليه :  از يک پوستر بيان قسمتي از کار به شکلي است که به راحتي ايده کار را بيان کند و تصميم ها و منفعت ها را يک جا جمع کند .

هدف نهايي : هدف نهايي تبادل مفيد نظرات بين ارائه کننده و افرادي است که پوسترها را مي خوانند . در آماده سازي يک پوستر، سادگي يک کليد است.

به طور کلي هدف از طراحي يک پوستر ا مي توان اين گونه بيان کرد . با توجه به حجم زياد مقاله هاي ارسال شده براي يک همايش و عدم امکان ارائه همه مقاله هاي تاييد شده از سوي هيئت داوران بصورت شفاهي معمولا از نويسندگان مقاله خواسته مي شود که مقاله خود را در غالب پوستر در زمان مشخصي در همايش ارائه دهند. مقصود از اينگونه ارائه اين است که پوستر به نحوي تهيه گردد که شرکت کنندگان در يک محيط صميمي و در زماني کوتاه و مشخص از مطالب کليه مقاله هاي ارائه شده مطلع شده و سپس موضوعات مورد علاقه خود را يافته و با دقت بيشتري مورد بررسي قرار داده و در صورت لزوم با ارائه دهنده پوستر که در کنار پوستر تهيه شده مستقر شده است به بحث و گفتگو پرداخته و جزئيات بيشتري را جويا شود که دريافت اين حجم از اطلاعات و در زمان کم در حالت ارائه بصورت شفاهي کمتر امکان پذير مي باشد .

براي خلق يک پوستر حرفه اي و يا تکنيکي بايد سه نکته را در ذهن داشته باشيد :

  • آيا اطلاعات اطلاعاتي کامل و دقيق هستند؟

اين مهمترين جنبه است، ا ين مطلب اين نوع از پروژه ها را از همه انواع ديگر مجزا مي کند. وقتي که مردم از کنار پوستر شما مي گذرند آنها احتياج دارند که به فهم بالاتري از مساله مورد نظر شما دست يابند.

  • آيا درک پوستر شما راحت است؟

پوستر احتياج دارد که اطلاعات  را فقط در حد يک صفحه داشته باشد. راهنماي تصويري از هر نکته به نکته ديگر بايد در معرض چشم باشد. برخي بسيار ماهرانه از فضاهاي خالي ، خطوط ، رنگها و … براي راهنمايي بيننده بهره مي گيرند. اما از راههاي مستقيم ديگر استفاده از اعداد و حروف براي هر بخش است. توجه کنيد که اگر طراحي پوستر را براي کنفرانس خاصي انجام مي دهيد، مشخصات و الزامات آن کنفرانس را رعايت کنيد .

  • آيا پوستر شما يک درخواست تصويري است؟

در اين صورت کاملا بايد چشم انداز مناسبي داشته باشد. در واقع تصويري از کار شماست که بايد اثري حرفه اي به طور شفاهي داشته باشد. ارائه پوستر بايد سريع و کوتاه باشد. پوستر شما يکي از هزاران خواهد بود. به عبارت ديگر براي جلب توجه افراد و قاپيدن نظر آنها نياز دارد که به صورت تصويري دلپذير باشد و توجهات را به خود جلب کند.

تهيه پوستر :

پوسترها بسته به تعداد فضاي پانلهاي ارائه شده از سوي همايش معمولاً بصورت عمودي و در ابعاد 110*80 سانتيمتر تهيه مي گردد . در هر حال پوستر بايد داراي عنوان بوده که در بالاي پوستر نوشته شده و اندازه خط (فونت) آن بايد به اندازه ايي باشد که از فاصله حداقل 5 تا 6 متري براحتي قابل خواندن باشد. در زير عنوان ، با يک شماره خط کوچکتر نام نويسنده يا نويسندگان و در خط زيرين آن نام دانشگاه يا موسسه محل انجام تحقيق نوشته مي شود . در ساير قسمت هاي باقيمانده مقدمه ، هدف ، مواد و روشها ، نتايج ، شکلها ، نمودارها ، جداول و بحث و جمع بندي بنا به سليقه تهيه کننده قرار داده مي شود. به نحوي که متن آن ، شکلها و اعداد و نوشته هاي مندرج در آنها حداقل از فاصله يک متري براحتي قابل خواندن و رويت باشد و به نحوي تنظيم گرددکه خواننده به راحتي تقدم و تاخر مطالب را تشخيص دهد. نکته مهم در تهيه پوستر اين است که از نوشتن مطالب زياد خودداري شود و در عوض سعي گردد از طرح ، تصوير اشکال و روشهاي ابداعي استفاده شود تا مطالب پر جاذبه و در مدت کوتاهي به خواننده منتقل شده تا هدف از ارائه مقاله بصورت پوستر تامين گردد . هر پوستر داراي شماره مي باشد که مي تواند درسمت بالا قسمت چپ با فونت Bold  بايد قابل رويت باشد . اجزاي پوستر شامل عنوان ، خلاصه مقاله ، مقدمه ، مواد و روش ها ، يافته ها و بحث و نتيجه گيري خواهد بود .که در اينجا نيز اصول مقاله نويسي اين قسمت ها رعايت خواهد شد .

عنوان : اين بخش شامل عنوان مقاله ، نام نويسندگان و موسسه پژوهشي و شهر مربوطه خواهد  بود . عنوان مقاله بايستي کوتاه و حتي الامکان تا حداکثر 10 کلمه باشد و کمک بسيار زيادي براي جذب بازديد کننده خواهد کرد. نام کوچک نويسندگان را هم ذکر کنيد . همچنين عنوان بايد از فاصله حداقل5 يا 6 متري قابل خواندن باشد و حاشيه آن حداقل 5/2 سانتي متر با اطراف فاصله داشته باشد . براي نوشتن متن عنوان فونت هاي زير پيشنهاد مي گردد :

در عنوان مقاله ، بهتراست  طول حروف 20-25  ميلي متر باشد ،  حروف با فونت اندازه 100 و خوانا به صورت Capitals ,Bold وبافونتهاي Verdana ، Arial ،   Helveticaنوشته شوند . فونت Titr ، (Bold) Zar و Bold) Mitra ( براي متن فارسي مناسب تر هستند .

 نام نويسندگان و موسسه پژوهشي که کار مربوطه در آن انجام شده با فونت اندازه  70 نوشته شده ( از حروف بزرگ و کوچک استفاده شود) و طول حروف حدود 15-20 ميلي متر باشد. تيتر مطالب همچون مقدمه و هدف ، مواد و روش ها ، يافته ها و بحث و نتيجه گيري با فونت 40-45 و با حروف بزرگ نوشته شود . شما مي توانيد از اعداد براي کمک به ترتيب رعايت مطالب استفاده  کنيد.  خلاصه مقاله: دقيقا همان خلاصه مقاله  پذيرفته شده در سمينار خواهد بود . (يادآور مي شود اين قسمت از پوستر بستگي به همايش مورد نظري كه شما پوستر خود را براي آن ارسال مي كنيد دارد و چه بسا براي شركت در تعدادي از همايش ها نيازي به نوشتن چكيده در پوستر نيست) متن شما  بايد حداقل از فاصله  2 متري قابل خواندن باشد و حداقل فاصله آن با حاشيه 2 سانتي متر باشد . متن با فونت  30 و حروف بزرگ و کوچک نوشته شود و فاصله خطوط double space باشند . فونت Arial  بري نوشتن متن انگليسي توصيه مي گردد . بهتر است متن پوستر خود را به دو يا سه ستون و حداكثر 4 ستون تقسيم کنيد به طوري که عنوان در بالاي پوستر قرار گيرد .

مقدمه : سوالات پژوهشي و فرضيه مورد نظر شما مي تواند به صورت جمله يا عبارات موردي ( بنا به ترجيح خودتان ) بيان شود . فونت اين بخش همانند ساير قسمت هاي متن خواهد بود .

مواد و روش ها : در اين بخش جمعيت مورد مطالعه ، حجم نمونه ، نمونه گيري ، مداخلات انجام شده ، ابزار مورد  استفاده ، متغيرهاي اندازه گيري شده  و روش هاي تجزيه و تحليل اطلاعات مطرح مي شود .

يافته ها : دراين بخش پاسخ سوالات پژوهشي مطرح شده بيان مي شود . سعي کنيد از مطرح کردن جزئيات ريز و غير ضروري  بپرهيزيد .

 بحث و نتيجه گيري : اين بخش در مقالات فارسي در گوشه سمت چپ پايين قرار مي گيرد. بدانيد که بسياري از افراد اين بخش را به عنوان بخش نخست شروع ميکنند و پاراگراف آخر به عنوان بخش ‹‹ نتيجه گيري›› نقش مهمي در تصميم گيري افراد براي ادامه ي مطالعه خواهد داشت . قابل ذکر است  که روش تحقيق نيز به صورت خلاصه ذکر شود .

نکاتي که در آماده سازي پوستر بايد به آن توجه اکيد شود :

  • آن را ساده نگه داريد:

پوستر را بيش از حد شلوغ نکنيد . فضاي خالي ، فضاي حدر رفته نيست. در واقع بالانسي از عناصر گرافيکي شماست. فضاي بين گرافه ا، چارتها و … در واقع راهنمايي است براي تقسيم بخشهاي مختلف و اين مطلب را به چشم القاء مي کند که به مرحله بعدي برود.

شکل 1  - يک پوستر که بيش از حد متن دارد

  • ويرايش . ويرايش . ويرايش

ويرايش بسيار تعيين کننده است . بله شما حجم بالايي از اطلاعات داريد ، اما پوستر تکنيکي نبايد مثل يک متن روي ديوار چسبانده شده باشد .

الف) از عناصر گرافيکي تا اندازه اي که مي توانيد بهره بگيريد (چارت ها ، گراف ها ، شکل ها ، دياگرام ها، نقشه ها و … .

3-  تصاوير کمک زيادي به وضوح بيشتر مطلب خواهند کرد و اين نکته را به خاطر بسپاريد همواره متن نوشتاري پوستر زياد خواهد بود . به طور کلي در يک پوستر  20% متن 40 %  تصاوير گرافيکي  و 40 % فضاي خالي مطلوب است . فضاي خالي به برجسته کردن مطالب نوشتاري کمک زيادي خواهد کرد . ابعاد تصاوير نبايد از 12 در 18 سانتي متر کوچک تر باشند . يعني حداقل از 5/1 متري بايد قابل ديدن باشند . توجه داشته باشيد که اندازه هاي ذکر شده براي فونت هاي انگليسي قابل استفاده است . براي فونتهاي فارسي تبعاً اندازه هاي کوچکتر را بايد انتخاب کرد .

4-  جملات بايد در جهت ساپورت شکلها و چارت ها باشند . از جملات طولاني بپرهيزيد . هر جمله اختصاري براي هر شکل بايد محتواي آن شکل و نتيجه گيري آن باشد. اين مسائل را رعايت کنيد اما “دقت” را قرباني نکنيد .

شکل 2– متن ها بايد گرافها و اشکال را حمايت کنند

 

5-  از ستون ها بهره بگيريد :

از 2 ، 3 يا حداکثر 4 رديف ستون بهره بگيريد .

شكل 3- حداكثر تعداد 4 ستون

مردم به پوستر همانطوري نگاه مي کنند که به چيزهاي ديگر مي نگرند. بالا به پايين – چپ به راست . پهناي ستون ها اساسا به سايز پوستر شما بستگي دارد. سايز پارتها و سايز فونت . همه آنها نياز است که به حد کافي بزرگ باشند تا از يک فاصله معين مورد نظر ديده و يا خوانده شوند. به هر جهت وقتي که ستونها خيلي پهن باشند ، براي خواندن مشکل هستند زيرا بعد از اينکه چشم شما خواندن يک خط را تمام کرد بايد دوباره به ابتداي خط بعدي بازگردد ، وقتي که اين خط کاملا در انتهاي مقابل باشد ، کسي ديگر به نوشته شما توجهي نخواهد کرد.

6-  ورقها به صورت ماتريسي چيده شوند : افقي يا عمودي .ترتيب ورق ها را با شماره گذاري يا فلشها مشخص کنيد .

7-  در مورد رنگها بسيار مراقب باشيد :

رنگها مانند لهجه پوستر شما هستند. ترکيب رنگهيي را برگزينيد که ساده و براي چشم دلپذير باشند نه اينکه موجب گيجي و حواس پرتي شوند. اگر در مورد اين حرف شک داريد از ساير افراد سوال کنيد .

شکل 4 – اشکال به حد کافي بزرگ با بهره گيري از رنگها

 

  • أ‌- رنگ را براي هدفي مشخص بکار ببريد . رنگها در چارتها و گرافها بسيار کمک مي کنند. رنگ با شدت کم راه ساده اي براي ارجاع يک نکته به ديگري است.
  • ب‌- تعداد خيلي زياد رنگها موجب پريشاني است. رنگ زمينه و رنگهاي کم شدت نبايد يکديگر را تحت تاثير قرار دهند.
  • ت‌- رنگهاي روشن در زمينه تاريک چشم را خسته مي کنند
  • ث‌- رنگهاي مرده يا سايه هاي طوسي بهترين براي پس زمينه هستند . از رنگهاي شديد در حاشيه ها به منظور تاکيد مي‌توانيد استفاده کنيد .
  • ج‌- دو يا سه رنگ مرتبط زمينه (discussion, result, method,…) پوستر شما را منحصر به فرد مي کند.

چ - براي تاکيد بيشتر يک رنگ اضافي با مونتاژ شکل روي بورد مي تواند مفيد باشد.

اما دقت کنيد که رنگها مي توانند کنتراست شکل را تغيير دهند:

ح- براي تصاوير تيره از زمينه روشن استفاده کنيد و به طبع براي تصاوير روشن از زمينه تيره بهره بگيريد.

خ- انتخاب رنگ زمينه براي پوستر به شما بستگي دارد.به هر جهت رنگهاي نرم (خاکستري و نيلي ) ممکن است بهترين انتخاب باشد که قابليت اين را داند که ساعتها مقابل چشم قرار بگيرند. از زمينه خنثي (خاکستري) براي تاکيد رنگ در عکس استفاده کنيد. زمينه سفيد براي کاهش اثر رنگهاي عکس است.

د-  اغلب پوسترها در فضاي سالن با نور قوي فلورسنت قرار مي گيرند. بايد تعادل بين رنگها و نور فلورسنت را در اين حالت بر قرار کنيد. رنگهاي روشن زياد در اين موارد جالب به نظر نمي رسند.

براي تست کوررنگي يا کاستي چشم مي توانيد به آدرس زير براي يک تست ساده رجوع کنيد:

http://www.kcl.ac.uk/teares/gktvc/vc/lt/colourblindness/cblind.htm

8-  فونت را عاقلانه انتخاب کنيد :

بازي با فونتها بسيار جالب است . اينها در واقع تن هر مطلب را مي رسانند. به هرجهت برخي از فونتها براي کارت تبريک يا دعوت تولد مناسبند. فونتي را انتخاب کنيد که براي ارائه حرفه اي مناسب باشد. بايد براي خواندن ساده باشد و موجب تشويش ذهن نشود. اگر در انتخاب فونت شک داريد مي توانيد از سري زير استفاده کنيد

Times New Roman  از نوع فونتهاي serif است که مناسب مطالب نوشتاري شماست .

Palatino  که اين هم از نوع فونتهاي serif است .

Arial  که از نوع فونتهاي non-serif  است و براي title مناسب است.

در حالت کلي  نبايد بيش از 2 نوع  فونت را با يکديگر استفاده کنيد. و اتصال بين فونتهاي serif و non-serif خوب است . اگر مايليد که از دو نوع فونت استفاده کنيد ، مي توانيد يکي را براي سرفصل و heading  و ديگري را براي بدنه مطالب بکار بگيريد.

مي توانيد از تعدادي ورقه مجزاي 8×11 اينچ يا A4 .تعداد ورق ها بايد حداقل باشد(حداکثر 15 تا) .

شكل5- استفاده از ورقه هاي مجزا

کاربرد رنگها : شما مي توانيد يک پوستر رنگي يا سياه - سفيد داشته باشيد . اگر پوستري با زمينه رنگي ترجيح مي دهيد . بهتر است از زمينه با رنگهاي روشن مثل خاکستري ، کرم ، صورتي روشن يا ليمويي روشن استفاده شود . در غير اين صورت زمينه سفيد با جداول يا تصاوير رنگي تيره براي تاکيد بيشتر ارجح است . همچنين مي توانيد از حاشيه هايي با رنگهاي متضاد به دور جداول خود استفاده کنيد اما دانستن اين نکته مهم است که استفاده بيش از حد رنگ ها نيز حواس بازديد کننده را پرت مي کند . پيشنهاد مي گردد از دو يا سه رنگ استفاده شود .

توصيه هايي  براي کم کردن حجم مطالب :

-         اگر بري حذف جمله ي شک داريد آن را به صورت عبارت در آوريد يا اين که حذفش کنيد .

-       همه عبارات اضافه مثل ‹‹ به تصوير 1 مراجعه کنيد ›› را حذف کنيد ، در صورتي که تصاوير شرح داشته باشند نيازي بهlabel   نيست .

-         از جملات کوتاه استفاده کنيد . از اصطلاحات غير معمول اجتناب کنيد .

-         از ذکر جزئيات زياد روش کار و داده هاي ريز خود بپرهيزيد چرا که پوستر راهي براي چاپ مقاله نيست .

نکاتي که به هنگام نقل و انتقال و بخش نمايش پوستر بايد به آنها توجه کرد عبارتند از :

  • اگر پوستر شامل ورق هاي بزرگ کاغذ باشد حمل و نقل آن مي تواند يک مشکل باشد .
  • معمولي ترين سيستم لوله کردن کاغذ و قرار دادن آن درون استوانه است .
  • يک روش ديگر حمل پوستر به صورت قطعه قطعه و سر هم کردن در محل نصب است .
  • مي توان از بروشور به عنوان راهنما در هنگام نمايش پوستر استفاده کرد .
  • در هنگام نمايش پوستر نزديک پوستر بايستيد .

به طور كلي يك پوستر خوب بايد داراي خصوصيات زير باشد :

  • تعدادي ورقه مجزاي 8×11 اينچ يا A4 .
  • تعداد ورق ها بايد حداقل باشد(حداکثر 15 تا) .
  • کپي از مقاله .
  • حروف تايپي بايد بزرگتر از اندازه اي باشند که در متون عادي به کار مي روند .
  • موضوع پوستر و اسم نويسنده بايد بزرگ و پر رنگ باشند .
  • استفاده از رنگ هاي مختلف .
  • استفاده از کاريکاتور ، عکس يا اقتباس هاي مناسب براي جذابيت بيشتر ( خلاقيت امتياز بزرگي در اين زمينه است) .
  • جملات و پاراگراف هاي کوتاه
  • استفاده از جملات کليدي نزديک شروع هر جمله .
  • ورقها به صورت ماتريسي چيده شوند : افقي يا عمودي .
  • ترتيب ورق ها را با شماره گذاري يا فلشها مشخص کنيد .
  • دقت در استفاده از برد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعريف پوستر :

پوستر ارائه اي تصويري از تحقيقات يا پروژه هاي شما و يا بيان يک مطلب يا در خواست از طرف شماست . در واقع پوستر يکي از رسانه هاي آموزشي نوشتاري است. در تهيه پوستر از طرح ، رنگ ، عکس و نقاشي استقاده ميشود . اندازه آن معمولا 50*70 يا 70*100 سانتيمتر است. بهترين پوستر ، پوستري است که بتواند در حداقل زمان ارتباط لازم را برقرار کند. پوستر ها بيشتر اوقات حالتي شعارگونه دارند نمونه هاي مختلف آن را مي توانيد به در و ديوار شهر هاي بزرگ ببينيد . به عبارتي ديگر پوستر نمايش بصري مطالبي است که ارائه کننده قصد دارد روي برد پوستر نمايش دهد.

اهداف يک پوستر :

هدف اوليه :  از يک پوستر بيان قسمتي از کار به شکلي است که به راحتي ايده کار را بيان کند و تصميم ها و منفعت ها را يک جا جمع کند .

هدف نهايي : هدف نهايي تبادل مفيد نظرات بين ارائه کننده و افرادي است که پوسترها را مي خوانند . در آماده سازي يک پوستر، سادگي يک کليد است.

به طور کلي هدف از طراحي يک پوستر ا مي توان اين گونه بيان کرد . با توجه به حجم زياد مقاله هاي ارسال شده براي يک همايش و عدم امکان ارائه همه مقاله هاي تاييد شده از سوي هيئت داوران بصورت شفاهي معمولا از نويسندگان مقاله خواسته مي شود که مقاله خود را در غالب پوستر در زمان مشخصي در همايش ارائه دهند. مقصود از اينگونه ارائه اين است که پوستر به نحوي تهيه گردد که شرکت کنندگان در يک محيط صميمي و در زماني کوتاه و مشخص از مطالب کليه مقاله هاي ارائه شده مطلع شده و سپس موضوعات مورد علاقه خود را يافته و با دقت بيشتري مورد بررسي قرار داده و در صورت لزوم با ارائه دهنده پوستر که در کنار پوستر تهيه شده مستقر شده است به بحث و گفتگو پرداخته و جزئيات بيشتري را جويا شود که دريافت اين حجم از اطلاعات و در زمان کم در حالت ارائه بصورت شفاهي کمتر امکان پذير مي باشد .

براي خلق يک پوستر حرفه اي و يا تکنيکي بايد سه نکته را در ذهن داشته باشيد :

  • آيا اطلاعات اطلاعاتي کامل و دقيق هستند؟

اين مهمترين جنبه است، ا ين مطلب اين نوع از پروژه ها را از همه انواع ديگر مجزا مي کند. وقتي که مردم از کنار پوستر شما مي گذرند آنها احتياج دارند که به فهم بالاتري از مساله مورد نظر شما دست يابند.

  • آيا درک پوستر شما راحت است؟

پوستر احتياج دارد که اطلاعات  را فقط در حد يک صفحه داشته باشد. راهنماي تصويري از هر نکته به نکته ديگر بايد در معرض چشم باشد. برخي بسيار ماهرانه از فضاهاي خالي ، خطوط ، رنگها و … براي راهنمايي بيننده بهره مي گيرند. اما از راههاي مستقيم ديگر استفاده از اعداد و حروف براي هر بخش است. توجه کنيد که اگر طراحي پوستر را براي کنفرانس خاصي انجام مي دهيد، مشخصات و الزامات آن کنفرانس را رعايت کنيد .

  • آيا پوستر شما يک درخواست تصويري است؟

در اين صورت کاملا بايد چشم انداز مناسبي داشته باشد. در واقع تصويري از کار شماست که بايد اثري حرفه اي به طور شفاهي داشته باشد. ارائه پوستر بايد سريع و کوتاه باشد. پوستر شما يکي از هزاران خواهد بود. به عبارت ديگر براي جلب توجه افراد و قاپيدن نظر آنها نياز دارد که به صورت تصويري دلپذير باشد و توجهات را به خود جلب کند.

تهيه پوستر :

پوسترها بسته به تعداد فضاي پانلهاي ارائه شده از سوي همايش معمولاً بصورت عمودي و در ابعاد 110*80 سانتيمتر تهيه مي گردد . در هر حال پوستر بايد داراي عنوان بوده که در بالاي پوستر نوشته شده و اندازه خط (فونت) آن بايد به اندازه ايي باشد که از فاصله حداقل 5 تا 6 متري براحتي قابل خواندن باشد. در زير عنوان ، با يک شماره خط کوچکتر نام نويسنده يا نويسندگان و در خط زيرين آن نام دانشگاه يا موسسه محل انجام تحقيق نوشته مي شود . در ساير قسمت هاي باقيمانده مقدمه ، هدف ، مواد و روشها ، نتايج ، شکلها ، نمودارها ، جداول و بحث و جمع بندي بنا به سليقه تهيه کننده قرار داده مي شود. به نحوي که متن آن ، شکلها و اعداد و نوشته هاي مندرج در آنها حداقل از فاصله يک متري براحتي قابل خواندن و رويت باشد و به نحوي تنظيم گرددکه خواننده به راحتي تقدم و تاخر مطالب را تشخيص دهد. نکته مهم در تهيه پوستر اين است که از نوشتن مطالب زياد خودداري شود و در عوض سعي گردد از طرح ، تصوير اشکال و روشهاي ابداعي استفاده شود تا مطالب پر جاذبه و در مدت کوتاهي به خواننده منتقل شده تا هدف از ارائه مقاله بصورت پوستر تامين گردد . هر پوستر داراي شماره مي باشد که مي تواند درسمت بالا قسمت چپ با فونت Bold  بايد قابل رويت باشد . اجزاي پوستر شامل عنوان ، خلاصه مقاله ، مقدمه ، مواد و روش ها ، يافته ها و بحث و نتيجه گيري خواهد بود .که در اينجا نيز اصول مقاله نويسي اين قسمت ها رعايت خواهد شد .

عنوان : اين بخش شامل عنوان مقاله ، نام نويسندگان و موسسه پژوهشي و شهر مربوطه خواهد  بود . عنوان مقاله بايستي کوتاه و حتي الامکان تا حداکثر 10 کلمه باشد و کمک بسيار زيادي براي جذب بازديد کننده خواهد کرد. نام کوچک نويسندگان را هم ذکر کنيد . همچنين عنوان بايد از فاصله حداقل5 يا 6 متري قابل خواندن باشد و حاشيه آن حداقل 5/2 سانتي متر با اطراف فاصله داشته باشد . براي نوشتن متن عنوان فونت هاي زير پيشنهاد مي گردد :

در عنوان مقاله ، بهتراست  طول حروف 20-25  ميلي متر باشد ،  حروف با فونت اندازه 100 و خوانا به صورت Capitals ,Bold وبافونتهاي Verdana ، Arial ،   Helveticaنوشته شوند . فونت Titr ، (Bold) Zar و Bold) Mitra ( براي متن فارسي مناسب تر هستند .

 نام نويسندگان و موسسه پژوهشي که کار مربوطه در آن انجام شده با فونت اندازه  70 نوشته شده ( از حروف بزرگ و کوچک استفاده شود) و طول حروف حدود 15-20 ميلي متر باشد. تيتر مطالب همچون مقدمه و هدف ، مواد و روش ها ، يافته ها و بحث و نتيجه گيري با فونت 40-45 و با حروف بزرگ نوشته شود . شما مي توانيد از اعداد براي کمک به ترتيب رعايت مطالب استفاده  کنيد.  خلاصه مقاله: دقيقا همان خلاصه مقاله  پذيرفته شده در سمينار خواهد بود . (يادآور مي شود اين قسمت از پوستر بستگي به همايش مورد نظري كه شما پوستر خود را براي آن ارسال مي كنيد دارد و چه بسا براي شركت در تعدادي از همايش ها نيازي به نوشتن چكيده در پوستر نيست) متن شما  بايد حداقل از فاصله  2 متري قابل خواندن باشد و حداقل فاصله آن با حاشيه 2 سانتي متر باشد . متن با فونت  30 و حروف بزرگ و کوچک نوشته شود و فاصله خطوط double space باشند . فونت Arial  بري نوشتن متن انگليسي توصيه مي گردد . بهتر است متن پوستر خود را به دو يا سه ستون و حداكثر 4 ستون تقسيم کنيد به طوري که عنوان در بالاي پوستر قرار گيرد .

مقدمه : سوالات پژوهشي و فرضيه مورد نظر شما مي تواند به صورت جمله يا عبارات موردي ( بنا به ترجيح خودتان ) بيان شود . فونت اين بخش همانند ساير قسمت هاي متن خواهد بود .

مواد و روش ها : در اين بخش جمعيت مورد مطالعه ، حجم نمونه ، نمونه گيري ، مداخلات انجام شده ، ابزار مورد  استفاده ، متغيرهاي اندازه گيري شده  و روش هاي تجزيه و تحليل اطلاعات مطرح مي شود .

يافته ها : دراين بخش پاسخ سوالات پژوهشي مطرح شده بيان مي شود . سعي کنيد از مطرح کردن جزئيات ريز و غير ضروري  بپرهيزيد .

 بحث و نتيجه گيري : اين بخش در مقالات فارسي در گوشه سمت چپ پايين قرار مي گيرد. بدانيد که بسياري از افراد اين بخش را به عنوان بخش نخست شروع ميکنند و پاراگراف آخر به عنوان بخش ‹‹ نتيجه گيري›› نقش مهمي در تصميم گيري افراد براي ادامه ي مطالعه خواهد داشت . قابل ذکر است  که روش تحقيق نيز به صورت خلاصه ذکر شود .

نکاتي که در آماده سازي پوستر بايد به آن توجه اکيد شود :

  • آن را ساده نگه داريد:

پوستر را بيش از حد شلوغ نکنيد . فضاي خالي ، فضاي حدر رفته نيست. در واقع بالانسي از عناصر گرافيکي شماست. فضاي بين گرافه ا، چارتها و … در واقع راهنمايي است براي تقسيم بخشهاي مختلف و اين مطلب را به چشم القاء مي کند که به مرحله بعدي برود.

شکل 1  - يک پوستر که بيش از حد متن دارد

  • ويرايش . ويرايش . ويرايش

ويرايش بسيار تعيين کننده است . بله شما حجم بالايي از اطلاعات داريد ، اما پوستر تکنيکي نبايد مثل يک متن روي ديوار چسبانده شده باشد .

الف) از عناصر گرافيکي تا اندازه اي که مي توانيد بهره بگيريد (چارت ها ، گراف ها ، شکل ها ، دياگرام ها، نقشه ها و … .

3-  تصاوير کمک زيادي به وضوح بيشتر مطلب خواهند کرد و اين نکته را به خاطر بسپاريد همواره متن نوشتاري پوستر زياد خواهد بود . به طور کلي در يک پوستر  20% متن 40 %  تصاوير گرافيکي  و 40 % فضاي خالي مطلوب است . فضاي خالي به برجسته کردن مطالب نوشتاري کمک زيادي خواهد کرد . ابعاد تصاوير نبايد از 12 در 18 سانتي متر کوچک تر باشند . يعني حداقل از 5/1 متري بايد قابل ديدن باشند . توجه داشته باشيد که اندازه هاي ذکر شده براي فونت هاي انگليسي قابل استفاده است . براي فونتهاي فارسي تبعاً اندازه هاي کوچکتر را بايد انتخاب کرد .

4-  جملات بايد در جهت ساپورت شکلها و چارت ها باشند . از جملات طولاني بپرهيزيد . هر جمله اختصاري براي هر شکل بايد محتواي آن شکل و نتيجه گيري آن باشد. اين مسائل را رعايت کنيد اما “دقت” را قرباني نکنيد .

شکل 2– متن ها بايد گرافها و اشکال را حمايت کنند

 

5-  از ستون ها بهره بگيريد :

از 2 ، 3 يا حداکثر 4 رديف ستون بهره بگيريد .

شكل 3- حداكثر تعداد 4 ستون

مردم به پوستر همانطوري نگاه مي کنند که به چيزهاي ديگر مي نگرند. بالا به پايين – چپ به راست . پهناي ستون ها اساسا به سايز پوستر شما بستگي دارد. سايز پارتها و سايز فونت . همه آنها نياز است که به حد کافي بزرگ باشند تا از يک فاصله معين مورد نظر ديده و يا خوانده شوند. به هر جهت وقتي که ستونها خيلي پهن باشند ، براي خواندن مشکل هستند زيرا بعد از اينکه چشم شما خواندن يک خط را تمام کرد بايد دوباره به ابتداي خط بعدي بازگردد ، وقتي که اين خط کاملا در انتهاي مقابل باشد ، کسي ديگر به نوشته شما توجهي نخواهد کرد.

6-  ورقها به صورت ماتريسي چيده شوند : افقي يا عمودي .ترتيب ورق ها را با شماره گذاري يا فلشها مشخص کنيد .

7-  در مورد رنگها بسيار مراقب باشيد :

رنگها مانند لهجه پوستر شما هستند. ترکيب رنگهيي را برگزينيد که ساده و براي چشم دلپذير باشند نه اينکه موجب گيجي و حواس پرتي شوند. اگر در مورد اين حرف شک داريد از ساير افراد سوال کنيد .

شکل 4 – اشکال به حد کافي بزرگ با بهره گيري از رنگها

 

  • أ‌- رنگ را براي هدفي مشخص بکار ببريد . رنگها در چارتها و گرافها بسيار کمک مي کنند. رنگ با شدت کم راه ساده اي براي ارجاع يک نکته به ديگري است.
  • ب‌- تعداد خيلي زياد رنگها موجب پريشاني است. رنگ زمينه و رنگهاي کم شدت نبايد يکديگر را تحت تاثير قرار دهند.
  • ت‌- رنگهاي روشن در زمينه تاريک چشم را خسته مي کنند
  • ث‌- رنگهاي مرده يا سايه هاي طوسي بهترين براي پس زمينه هستند . از رنگهاي شديد در حاشيه ها به منظور تاکيد مي‌توانيد استفاده کنيد .
  • ج‌- دو يا سه رنگ مرتبط زمينه (discussion, result, method,…) پوستر شما را منحصر به فرد مي کند.

چ - براي تاکيد بيشتر يک رنگ اضافي با مونتاژ شکل روي بورد مي تواند مفيد باشد.

اما دقت کنيد که رنگها مي توانند کنتراست شکل را تغيير دهند:

ح- براي تصاوير تيره از زمينه روشن استفاده کنيد و به طبع براي تصاوير روشن از زمينه تيره بهره بگيريد.

خ- انتخاب رنگ زمينه براي پوستر به شما بستگي دارد.به هر جهت رنگهاي نرم (خاکستري و نيلي ) ممکن است بهترين انتخاب باشد که قابليت اين را داند که ساعتها مقابل چشم قرار بگيرند. از زمينه خنثي (خاکستري) براي تاکيد رنگ در عکس استفاده کنيد. زمينه سفيد براي کاهش اثر رنگهاي عکس است.

د-  اغلب پوسترها در فضاي سالن با نور قوي فلورسنت قرار مي گيرند. بايد تعادل بين رنگها و نور فلورسنت را در اين حالت بر قرار کنيد. رنگهاي روشن زياد در اين موارد جالب به نظر نمي رسند.

براي تست کوررنگي يا کاستي چشم مي توانيد به آدرس زير براي يک تست ساده رجوع کنيد:

http://www.kcl.ac.uk/teares/gktvc/vc/lt/colourblindness/cblind.htm

8-  فونت را عاقلانه انتخاب کنيد :

بازي با فونتها بسيار جالب است . اينها در واقع تن هر مطلب را مي رسانند. به هرجهت برخي از فونتها براي کارت تبريک يا دعوت تولد مناسبند. فونتي را انتخاب کنيد که براي ارائه حرفه اي مناسب باشد. بايد براي خواندن ساده باشد و موجب تشويش ذهن نشود. اگر در انتخاب فونت شک داريد مي توانيد از سري زير استفاده کنيد

Times New Roman  از نوع فونتهاي serif است که مناسب مطالب نوشتاري شماست .

Palatino  که اين هم از نوع فونتهاي serif است .

Arial  که از نوع فونتهاي non-serif  است و براي title مناسب است.

در حالت کلي  نبايد بيش از 2 نوع  فونت را با يکديگر استفاده کنيد. و اتصال بين فونتهاي serif و non-serif خوب است . اگر مايليد که از دو نوع فونت استفاده کنيد ، مي توانيد يکي را براي سرفصل و heading  و ديگري را براي بدنه مطالب بکار بگيريد.

مي توانيد از تعدادي ورقه مجزاي 8×11 اينچ يا A4 .تعداد ورق ها بايد حداقل باشد(حداکثر 15 تا) .

شكل5- استفاده از ورقه هاي مجزا

کاربرد رنگها : شما مي توانيد يک پوستر رنگي يا سياه - سفيد داشته باشيد . اگر پوستري با زمينه رنگي ترجيح مي دهيد . بهتر است از زمينه با رنگهاي روشن مثل خاکستري ، کرم ، صورتي روشن يا ليمويي روشن استفاده شود . در غير اين صورت زمينه سفيد با جداول يا تصاوير رنگي تيره براي تاکيد بيشتر ارجح است . همچنين مي توانيد از حاشيه هايي با رنگهاي متضاد به دور جداول خود استفاده کنيد اما دانستن اين نکته مهم است که استفاده بيش از حد رنگ ها نيز حواس بازديد کننده را پرت مي کند . پيشنهاد مي گردد از دو يا سه رنگ استفاده شود .

توصيه هايي  براي کم کردن حجم مطالب :

-         اگر بري حذف جمله ي شک داريد آن را به صورت عبارت در آوريد يا اين که حذفش کنيد .

-       همه عبارات اضافه مثل ‹‹ به تصوير 1 مراجعه کنيد ›› را حذف کنيد ، در صورتي که تصاوير شرح داشته باشند نيازي بهlabel   نيست .

-         از جملات کوتاه استفاده کنيد . از اصطلاحات غير معمول اجتناب کنيد .

-         از ذکر جزئيات زياد روش کار و داده هاي ريز خود بپرهيزيد چرا که پوستر راهي براي چاپ مقاله نيست .

نکاتي که به هنگام نقل و انتقال و بخش نمايش پوستر بايد به آنها توجه کرد عبارتند از :

  • اگر پوستر شامل ورق هاي بزرگ کاغذ باشد حمل و نقل آن مي تواند يک مشکل باشد .
  • معمولي ترين سيستم لوله کردن کاغذ و قرار دادن آن درون استوانه است .
  • يک روش ديگر حمل پوستر به صورت قطعه قطعه و سر هم کردن در محل نصب است .
  • مي توان از بروشور به عنوان راهنما در هنگام نمايش پوستر استفاده کرد .
  • در هنگام نمايش پوستر نزديک پوستر بايستيد .

به طور كلي يك پوستر خوب بايد داراي خصوصيات زير باشد :

  • تعدادي ورقه مجزاي 8×11 اينچ يا A4 .
  • تعداد ورق ها بايد حداقل باشد(حداکثر 15 تا) .
  • کپي از مقاله .
  • حروف تايپي بايد بزرگتر از اندازه اي باشند که در متون عادي به کار مي روند .
  • موضوع پوستر و اسم نويسنده بايد بزرگ و پر رنگ باشند .
  • استفاده از رنگ هاي مختلف .
  • استفاده از کاريکاتور ، عکس يا اقتباس هاي مناسب براي جذابيت بيشتر ( خلاقيت امتياز بزرگي در اين زمينه است) .
  • جملات و پاراگراف هاي کوتاه
  • استفاده از جملات کليدي نزديک شروع هر جمله .
  • ورقها به صورت ماتريسي چيده شوند : افقي يا عمودي .
  • ترتيب ورق ها را با شماره گذاري يا فلشها مشخص کنيد .
  • دقت در استفاده از برد

چند مثال  :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعريف پوستر :

پوستر ارائه اي تصويري از تحقيقات يا پروژه هاي شما و يا بيان يک مطلب يا در خواست از طرف شماست . در واقع پوستر يکي از رسانه هاي آموزشي نوشتاري است. در تهيه پوستر از طرح ، رنگ ، عکس و نقاشي استقاده ميشود . اندازه آن معمولا 50*70 يا 70*100 سانتيمتر است. بهترين پوستر ، پوستري است که بتواند در حداقل زمان ارتباط لازم را برقرار کند. پوستر ها بيشتر اوقات حالتي شعارگونه دارند نمونه هاي مختلف آن را مي توانيد به در و ديوار شهر هاي بزرگ ببينيد . به عبارتي ديگر پوستر نمايش بصري مطالبي است که ارائه کننده قصد دارد روي برد پوستر نمايش دهد.

اهداف يک پوستر :

هدف اوليه :  از يک پوستر بيان قسمتي از کار به شکلي است که به راحتي ايده کار را بيان کند و تصميم ها و منفعت ها را يک جا جمع کند .

هدف نهايي : هدف نهايي تبادل مفيد نظرات بين ارائه کننده و افرادي است که پوسترها را مي خوانند . در آماده سازي يک پوستر، سادگي يک کليد است.

به طور کلي هدف از طراحي يک پوستر ا مي توان اين گونه بيان کرد . با توجه به حجم زياد مقاله هاي ارسال شده براي يک همايش و عدم امکان ارائه همه مقاله هاي تاييد شده از سوي هيئت داوران بصورت شفاهي معمولا از نويسندگان مقاله خواسته مي شود که مقاله خود را در غالب پوستر در زمان مشخصي در همايش ارائه دهند. مقصود از اينگونه ارائه اين است که پوستر به نحوي تهيه گردد که شرکت کنندگان در يک محيط صميمي و در زماني کوتاه و مشخص از مطالب کليه مقاله هاي ارائه شده مطلع شده و سپس موضوعات مورد علاقه خود را يافته و با دقت بيشتري مورد بررسي قرار داده و در صورت لزوم با ارائه دهنده پوستر که در کنار پوستر تهيه شده مستقر شده است به بحث و گفتگو پرداخته و جزئيات بيشتري را جويا شود که دريافت اين حجم از اطلاعات و در زمان کم در حالت ارائه بصورت شفاهي کمتر امکان پذير مي باشد .

براي خلق يک پوستر حرفه اي و يا تکنيکي بايد سه نکته را در ذهن داشته باشيد :

  • آيا اطلاعات اطلاعاتي کامل و دقيق هستند؟

اين مهمترين جنبه است، ا ين مطلب اين نوع از پروژه ها را از همه انواع ديگر مجزا مي کند. وقتي که مردم از کنار پوستر شما مي گذرند آنها احتياج دارند که به فهم بالاتري از مساله مورد نظر شما دست يابند.

  • آيا درک پوستر شما راحت است؟

پوستر احتياج دارد که اطلاعات  را فقط در حد يک صفحه داشته باشد. راهنماي تصويري از هر نکته به نکته ديگر بايد در معرض چشم باشد. برخي بسيار ماهرانه از فضاهاي خالي ، خطوط ، رنگها و … براي راهنمايي بيننده بهره مي گيرند. اما از راههاي مستقيم ديگر استفاده از اعداد و حروف براي هر بخش است. توجه کنيد که اگر طراحي پوستر را براي کنفرانس خاصي انجام مي دهيد، مشخصات و الزامات آن کنفرانس را رعايت کنيد .

  • آيا پوستر شما يک درخواست تصويري است؟

در اين صورت کاملا بايد چشم انداز مناسبي داشته باشد. در واقع تصويري از کار شماست که بايد اثري حرفه اي به طور شفاهي داشته باشد. ارائه پوستر بايد سريع و کوتاه باشد. پوستر شما يکي از هزاران خواهد بود. به عبارت ديگر براي جلب توجه افراد و قاپيدن نظر آنها نياز دارد که به صورت تصويري دلپذير باشد و توجهات را به خود جلب کند.

تهيه پوستر :

پوسترها بسته به تعداد فضاي پانلهاي ارائه شده از سوي همايش معمولاً بصورت عمودي و در ابعاد 110*80 سانتيمتر تهيه مي گردد . در هر حال پوستر بايد داراي عنوان بوده که در بالاي پوستر نوشته شده و اندازه خط (فونت) آن بايد به اندازه ايي باشد که از فاصله حداقل 5 تا 6 متري براحتي قابل خواندن باشد. در زير عنوان ، با يک شماره خط کوچکتر نام نويسنده يا نويسندگان و در خط زيرين آن نام دانشگاه يا موسسه محل انجام تحقيق نوشته مي شود . در ساير قسمت هاي باقيمانده مقدمه ، هدف ، مواد و روشها ، نتايج ، شکلها ، نمودارها ، جداول و بحث و جمع بندي بنا به سليقه تهيه کننده قرار داده مي شود. به نحوي که متن آن ، شکلها و اعداد و نوشته هاي مندرج در آنها حداقل از فاصله يک متري براحتي قابل خواندن و رويت باشد و به نحوي تنظيم گرددکه خواننده به راحتي تقدم و تاخر مطالب را تشخيص دهد. نکته مهم در تهيه پوستر اين است که از نوشتن مطالب زياد خودداري شود و در عوض سعي گردد از طرح ، تصوير اشکال و روشهاي ابداعي استفاده شود تا مطالب پر جاذبه و در مدت کوتاهي به خواننده منتقل شده تا هدف از ارائه مقاله بصورت پوستر تامين گردد . هر پوستر داراي شماره مي باشد که مي تواند درسمت بالا قسمت چپ با فونت Bold  بايد قابل رويت باشد . اجزاي پوستر شامل عنوان ، خلاصه مقاله ، مقدمه ، مواد و روش ها ، يافته ها و بحث و نتيجه گيري خواهد بود .که در اينجا نيز اصول مقاله نويسي اين قسمت ها رعايت خواهد شد .

عنوان : اين بخش شامل عنوان مقاله ، نام نويسندگان و موسسه پژوهشي و شهر مربوطه خواهد  بود . عنوان مقاله بايستي کوتاه و حتي الامکان تا حداکثر 10 کلمه باشد و کمک بسيار زيادي براي جذب بازديد کننده خواهد کرد. نام کوچک نويسندگان را هم ذکر کنيد . همچنين عنوان بايد از فاصله حداقل5 يا 6 متري قابل خواندن باشد و حاشيه آن حداقل 5/2 سانتي متر با اطراف فاصله داشته باشد . براي نوشتن متن عنوان فونت هاي زير پيشنهاد مي گردد :

در عنوان مقاله ، بهتراست  طول حروف 20-25  ميلي متر باشد ،  حروف با فونت اندازه 100 و خوانا به صورت Capitals ,Bold وبافونتهاي Verdana ، Arial ،   Helveticaنوشته شوند . فونت Titr ، (Bold) Zar و Bold) Mitra ( براي متن فارسي مناسب تر هستند .

 نام نويسندگان و موسسه پژوهشي که کار مربوطه در آن انجام شده با فونت اندازه  70 نوشته شده ( از حروف بزرگ و کوچک استفاده شود) و طول حروف حدود 15-20 ميلي متر باشد. تيتر مطالب همچون مقدمه و هدف ، مواد و روش ها ، يافته ها و بحث و نتيجه گيري با فونت 40-45 و با حروف بزرگ نوشته شود . شما مي توانيد از اعداد براي کمک به ترتيب رعايت مطالب استفاده  کنيد.  خلاصه مقاله: دقيقا همان خلاصه مقاله  پذيرفته شده در سمينار خواهد بود . (يادآور مي شود اين قسمت از پوستر بستگي به همايش مورد نظري كه شما پوستر خود را براي آن ارسال مي كنيد دارد و چه بسا براي شركت در تعدادي از همايش ها نيازي به نوشتن چكيده در پوستر نيست) متن شما  بايد حداقل از فاصله  2 متري قابل خواندن باشد و حداقل فاصله آن با حاشيه 2 سانتي متر باشد . متن با فونت  30 و حروف بزرگ و کوچک نوشته شود و فاصله خطوط double space باشند . فونت Arial  بري نوشتن متن انگليسي توصيه مي گردد . بهتر است متن پوستر خود را به دو يا سه ستون و حداكثر 4 ستون تقسيم کنيد به طوري که عنوان در بالاي پوستر قرار گيرد .

مقدمه : سوالات پژوهشي و فرضيه مورد نظر شما مي تواند به صورت جمله يا عبارات موردي ( بنا به ترجيح خودتان ) بيان شود . فونت اين بخش همانند ساير قسمت هاي متن خواهد بود .

مواد و روش ها : در اين بخش جمعيت مورد مطالعه ، حجم نمونه ، نمونه گيري ، مداخلات انجام شده ، ابزار مورد  استفاده ، متغيرهاي اندازه گيري شده  و روش هاي تجزيه و تحليل اطلاعات مطرح مي شود .

يافته ها : دراين بخش پاسخ سوالات پژوهشي مطرح شده بيان مي شود . سعي کنيد از مطرح کردن جزئيات ريز و غير ضروري  بپرهيزيد .

 بحث و نتيجه گيري : اين بخش در مقالات فارسي در گوشه سمت چپ پايين قرار مي گيرد. بدانيد که بسياري از افراد اين بخش را به عنوان بخش نخست شروع ميکنند و پاراگراف آخر به عنوان بخش ‹‹ نتيجه گيري›› نقش مهمي در تصميم گيري افراد براي ادامه ي مطالعه خواهد داشت . قابل ذکر است  که روش تحقيق نيز به صورت خلاصه ذکر شود .

نکاتي که در آماده سازي پوستر بايد به آن توجه اکيد شود :

  • آن را ساده نگه داريد:

پوستر را بيش از حد شلوغ نکنيد . فضاي خالي ، فضاي حدر رفته نيست. در واقع بالانسي از عناصر گرافيکي شماست. فضاي بين گرافه ا، چارتها و … در واقع راهنمايي است براي تقسيم بخشهاي مختلف و اين مطلب را به چشم القاء مي کند که به مرحله بعدي برود.

شکل 1  - يک پوستر که بيش از حد متن دارد

  • ويرايش . ويرايش . ويرايش

ويرايش بسيار تعيين کننده است . بله شما حجم بالايي از اطلاعات داريد ، اما پوستر تکنيکي نبايد مثل يک متن روي ديوار چسبانده شده باشد .

الف) از عناصر گرافيکي تا اندازه اي که مي توانيد بهره بگيريد (چارت ها ، گراف ها ، شکل ها ، دياگرام ها، نقشه ها و … .

3-  تصاوير کمک زيادي به وضوح بيشتر مطلب خواهند کرد و اين نکته را به خاطر بسپاريد همواره متن نوشتاري پوستر زياد خواهد بود . به طور کلي در يک پوستر  20% متن 40 %  تصاوير گرافيکي  و 40 % فضاي خالي مطلوب است . فضاي خالي به برجسته کردن مطالب نوشتاري کمک زيادي خواهد کرد . ابعاد تصاوير نبايد از 12 در 18 سانتي متر کوچک تر باشند . يعني حداقل از 5/1 متري بايد قابل ديدن باشند . توجه داشته باشيد که اندازه هاي ذکر شده براي فونت هاي انگليسي قابل استفاده است . براي فونتهاي فارسي تبعاً اندازه هاي کوچکتر را بايد انتخاب کرد .

4-  جملات بايد در جهت ساپورت شکلها و چارت ها باشند . از جملات طولاني بپرهيزيد . هر جمله اختصاري براي هر شکل بايد محتواي آن شکل و نتيجه گيري آن باشد. اين مسائل را رعايت کنيد اما “دقت” را قرباني نکنيد .

شکل 2– متن ها بايد گرافها و اشکال را حمايت کنند

 

5-  از ستون ها بهره بگيريد :

از 2 ، 3 يا حداکثر 4 رديف ستون بهره بگيريد .

شكل 3- حداكثر تعداد 4 ستون

مردم به پوستر همانطوري نگاه مي کنند که به چيزهاي ديگر مي نگرند. بالا به پايين – چپ به راست . پهناي ستون ها اساسا به سايز پوستر شما بستگي دارد. سايز پارتها و سايز فونت . همه آنها نياز است که به حد کافي بزرگ باشند تا از يک فاصله معين مورد نظر ديده و يا خوانده شوند. به هر جهت وقتي که ستونها خيلي پهن باشند ، براي خواندن مشکل هستند زيرا بعد از اينکه چشم شما خواندن يک خط را تمام کرد بايد دوباره به ابتداي خط بعدي بازگردد ، وقتي که اين خط کاملا در انتهاي مقابل باشد ، کسي ديگر به نوشته شما توجهي نخواهد کرد.

6-  ورقها به صورت ماتريسي چيده شوند : افقي يا عمودي .ترتيب ورق ها را با شماره گذاري يا فلشها مشخص کنيد .

7-  در مورد رنگها بسيار مراقب باشيد :

رنگها مانند لهجه پوستر شما هستند. ترکيب رنگهيي را برگزينيد که ساده و براي چشم دلپذير باشند نه اينکه موجب گيجي و حواس پرتي شوند. اگر در مورد اين حرف شک داريد از ساير افراد سوال کنيد .

شکل 4 – اشکال به حد کافي بزرگ با بهره گيري از رنگها

 

  • أ‌- رنگ را براي هدفي مشخص بکار ببريد . رنگها در چارتها و گرافها بسيار کمک مي کنند. رنگ با شدت کم راه ساده اي براي ارجاع يک نکته به ديگري است.
  • ب‌- تعداد خيلي زياد رنگها موجب پريشاني است. رنگ زمينه و رنگهاي کم شدت نبايد يکديگر را تحت تاثير قرار دهند.
  • ت‌- رنگهاي روشن در زمينه تاريک چشم را خسته مي کنند
  • ث‌- رنگهاي مرده يا سايه هاي طوسي بهترين براي پس زمينه هستند . از رنگهاي شديد در حاشيه ها به منظور تاکيد مي‌توانيد استفاده کنيد .
  • ج‌- دو يا سه رنگ مرتبط زمينه (discussion, result, method,…) پوستر شما را منحصر به فرد مي کند.

چ - براي تاکيد بيشتر يک رنگ اضافي با مونتاژ شکل روي بورد مي تواند مفيد باشد.

اما دقت کنيد که رنگها مي توانند کنتراست شکل را تغيير دهند:

ح- براي تصاوير تيره از زمينه روشن استفاده کنيد و به طبع براي تصاوير روشن از زمينه تيره بهره بگيريد.

خ- انتخاب رنگ زمينه براي پوستر به شما بستگي دارد.به هر جهت رنگهاي نرم (خاکستري و نيلي ) ممکن است بهترين انتخاب باشد که قابليت اين را داند که ساعتها مقابل چشم قرار بگيرند. از زمينه خنثي (خاکستري) براي تاکيد رنگ در عکس استفاده کنيد. زمينه سفيد براي کاهش اثر رنگهاي عکس است.

د-  اغلب پوسترها در فضاي سالن با نور قوي فلورسنت قرار مي گيرند. بايد تعادل بين رنگها و نور فلورسنت را در اين حالت بر قرار کنيد. رنگهاي روشن زياد در اين موارد جالب به نظر نمي رسند.

براي تست کوررنگي يا کاستي چشم مي توانيد به آدرس زير براي يک تست ساده رجوع کنيد:

http://www.kcl.ac.uk/teares/gktvc/vc/lt/colourblindness/cblind.htm

8-  فونت را عاقلانه انتخاب کنيد :

بازي با فونتها بسيار جالب است . اينها در واقع تن هر مطلب را مي رسانند. به هرجهت برخي از فونتها براي کارت تبريک يا دعوت تولد مناسبند. فونتي را انتخاب کنيد که براي ارائه حرفه اي مناسب باشد. بايد براي خواندن ساده باشد و موجب تشويش ذهن نشود. اگر در انتخاب فونت شک داريد مي توانيد از سري زير استفاده کنيد

Times New Roman  از نوع فونتهاي serif است که مناسب مطالب نوشتاري شماست .

Palatino  که اين هم از نوع فونتهاي serif است .

Arial  که از نوع فونتهاي non-serif  است و براي title مناسب است.

در حالت کلي  نبايد بيش از 2 نوع  فونت را با يکديگر استفاده کنيد. و اتصال بين فونتهاي serif و non-serif خوب است . اگر مايليد که از دو نوع فونت استفاده کنيد ، مي توانيد يکي را براي سرفصل و heading  و ديگري را براي بدنه مطالب بکار بگيريد.

مي توانيد از تعدادي ورقه مجزاي 8×11 اينچ يا A4 .تعداد ورق ها بايد حداقل باشد(حداکثر 15 تا) .

شكل5- استفاده از ورقه هاي مجزا

کاربرد رنگها : شما مي توانيد يک پوستر رنگي يا سياه - سفيد داشته باشيد . اگر پوستري با زمينه رنگي ترجيح مي دهيد . بهتر است از زمينه با رنگهاي روشن مثل خاکستري ، کرم ، صورتي روشن يا ليمويي روشن استفاده شود . در غير اين صورت زمينه سفيد با جداول يا تصاوير رنگي تيره براي تاکيد بيشتر ارجح است . همچنين مي توانيد از حاشيه هايي با رنگهاي متضاد به دور جداول خود استفاده کنيد اما دانستن اين نکته مهم است که استفاده بيش از حد رنگ ها نيز حواس بازديد کننده را پرت مي کند . پيشنهاد مي گردد از دو يا سه رنگ استفاده شود .

توصيه هايي  براي کم کردن حجم مطالب :

-         اگر بري حذف جمله ي شک داريد آن را به صورت عبارت در آوريد يا اين که حذفش کنيد .

-       همه عبارات اضافه مثل ‹‹ به تصوير 1 مراجعه کنيد ›› را حذف کنيد ، در صورتي که تصاوير شرح داشته باشند نيازي بهlabel   نيست .

-         از جملات کوتاه استفاده کنيد . از اصطلاحات غير معمول اجتناب کنيد .

-         از ذکر جزئيات زياد روش کار و داده هاي ريز خود بپرهيزيد چرا که پوستر راهي براي چاپ مقاله نيست .

نکاتي که به هنگام نقل و انتقال و بخش نمايش پوستر بايد به آنها توجه کرد عبارتند از :

  • اگر پوستر شامل ورق هاي بزرگ کاغذ باشد حمل و نقل آن مي تواند يک مشکل باشد .
  • معمولي ترين سيستم لوله کردن کاغذ و قرار دادن آن درون استوانه است .
  • يک روش ديگر حمل پوستر به صورت قطعه قطعه و سر هم کردن در محل نصب است .
  • مي توان از بروشور به عنوان راهنما در هنگام نمايش پوستر استفاده کرد .
  • در هنگام نمايش پوستر نزديک پوستر بايستيد .

به طور كلي يك پوستر خوب بايد داراي خصوصيات زير باشد :

  • تعدادي ورقه مجزاي 8×11 اينچ يا A4 .
  • تعداد ورق ها بايد حداقل باشد(حداکثر 15 تا) .
  • کپي از مقاله .
  • حروف تايپي بايد بزرگتر از اندازه اي باشند که در متون عادي به کار مي روند .
  • موضوع پوستر و اسم نويسنده بايد بزرگ و پر رنگ باشند .
  • استفاده از رنگ هاي مختلف .
  • استفاده از کاريکاتور ، عکس يا اقتباس هاي مناسب براي جذابيت بيشتر ( خلاقيت امتياز بزرگي در اين زمينه است) .
  • جملات و پاراگراف هاي کوتاه
  • استفاده از جملات کليدي نزديک شروع هر جمله .
  • ورقها به صورت ماتريسي چيده شوند : افقي يا عمودي .
  • ترتيب ورق ها را با شماره گذاري يا فلشها مشخص کنيد .
  • دقت در استفاده از برد

چند مثال  :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعريف پوستر :

پوستر ارائه اي تصويري از تحقيقات يا پروژه هاي شما و يا بيان يک مطلب يا در خواست از طرف شماست . در واقع پوستر يکي از رسانه هاي آموزشي نوشتاري است. در تهيه پوستر از طرح ، رنگ ، عکس و نقاشي استقاده ميشود . اندازه آن معمولا 50*70 يا 70*100 سانتيمتر است. بهترين پوستر ، پوستري است که بتواند در حداقل زمان ارتباط لازم را برقرار کند. پوستر ها بيشتر اوقات حالتي شعارگونه دارند نمونه هاي مختلف آن را مي توانيد به در و ديوار شهر هاي بزرگ ببينيد . به عبارتي ديگر پوستر نمايش بصري مطالبي است که ارائه کننده قصد دارد روي برد پوستر نمايش دهد.

اهداف يک پوستر :

هدف اوليه :  از يک پوستر بيان قسمتي از کار به شکلي است که به راحتي ايده کار را بيان کند و تصميم ها و منفعت ها را يک جا جمع کند .

هدف نهايي : هدف نهايي تبادل مفيد نظرات بين ارائه کننده و افرادي است که پوسترها را مي خوانند . در آماده سازي يک پوستر، سادگي يک کليد است.

به طور کلي هدف از طراحي يک پوستر ا مي توان اين گونه بيان کرد . با توجه به حجم زياد مقاله هاي ارسال شده براي يک همايش و عدم امکان ارائه همه مقاله هاي تاييد شده از سوي هيئت داوران بصورت شفاهي معمولا از نويسندگان مقاله خواسته مي شود که مقاله خود را در غالب پوستر در زمان مشخصي در همايش ارائه دهند. مقصود از اينگونه ارائه اين است که پوستر به نحوي تهيه گردد که شرکت کنندگان در يک محيط صميمي و در زماني کوتاه و مشخص از مطالب کليه مقاله هاي ارائه شده مطلع شده و سپس موضوعات مورد علاقه خود را يافته و با دقت بيشتري مورد بررسي قرار داده و در صورت لزوم با ارائه دهنده پوستر که در کنار پوستر تهيه شده مستقر شده است به بحث و گفتگو پرداخته و جزئيات بيشتري را جويا شود که دريافت اين حجم از اطلاعات و در زمان کم در حالت ارائه بصورت شفاهي کمتر امکان پذير مي باشد .

براي خلق يک پوستر حرفه اي و يا تکنيکي بايد سه نکته را در ذهن داشته باشيد :

1-   آيا اطلاعات اطلاعاتي کامل و دقيق هستند؟

اين مهمترين جنبه است، ا ين مطلب اين نوع از پروژه ها را از همه انواع ديگر مجزا مي کند. وقتي که مردم از کنار پوستر شما مي گذرند آنها احتياج دارند که به فهم بالاتري از مساله مورد نظر شما دست يابند.

2-   آيا درک پوستر شما راحت است؟

پوستر احتياج دارد که اطلاعات  را فقط در حد يک صفحه داشته باشد. راهنماي تصويري از هر نکته به نکته ديگر بايد در معرض چشم باشد. برخي بسيار ماهرانه از فضاهاي خالي ، خطوط ، رنگها و … براي راهنمايي بيننده بهره مي گيرند. اما از راههاي مستقيم ديگر استفاده از اعداد و حروف براي هر بخش است. توجه کنيد که اگر طراحي پوستر را براي کنفرانس خاصي انجام مي دهيد، مشخصات و الزامات آن کنفرانس را رعايت کنيد .

3-   آيا پوستر شما يک درخواست تصويري است؟

در اين صورت کاملا بايد چشم انداز مناسبي داشته باشد. در واقع تصويري از کار شماست که بايد اثري حرفه اي به طور شفاهي داشته باشد. ارائه پوستر بايد سريع و کوتاه باشد. پوستر شما يکي از هزاران خواهد بود. به عبارت ديگر براي جلب توجه افراد و قاپيدن نظر آنها نياز دارد که به صورت تصويري دلپذير باشد و توجهات را به خود جلب کند.

تهيه پوستر :

پوسترها بسته به تعداد فضاي پانلهاي ارائه شده از سوي همايش معمولاً بصورت عمودي و در ابعاد 110*80 سانتيمتر تهيه مي گردد . در هر حال پوستر بايد داراي عنوان بوده که در بالاي پوستر نوشته شده و اندازه خط (فونت) آن بايد به اندازه ايي باشد که از فاصله حداقل 5 تا 6 متري براحتي قابل خواندن باشد. در زير عنوان ، با يک شماره خط کوچکتر نام نويسنده يا نويسندگان و در خط زيرين آن نام دانشگاه يا موسسه محل انجام تحقيق نوشته مي شود . در ساير قسمت هاي باقيمانده مقدمه ، هدف ، مواد و روشها ، نتايج ، شکلها ، نمودارها ، جداول و بحث و جمع بندي بنا به سليقه تهيه کننده قرار داده مي شود. به نحوي که متن آن ، شکلها و اعداد و نوشته هاي مندرج در آنها حداقل از فاصله يک متري براحتي قابل خواندن و رويت باشد و به نحوي تنظيم گرددکه خواننده به راحتي تقدم و تاخر مطالب را تشخيص دهد. نکته مهم در تهيه پوستر اين است که از نوشتن مطالب زياد خودداري شود و در عوض سعي گردد از طرح ، تصوير اشکال و روشهاي ابداعي استفاده شود تا مطالب پر جاذبه و در مدت کوتاهي به خواننده منتقل شده تا هدف از ارائه مقاله بصورت پوستر تامين گردد . هر پوستر داراي شماره مي باشد که مي تواند درسمت بالا قسمت چپ با فونت Bold  بايد قابل رويت باشد . اجزاي پوستر شامل عنوان ، خلاصه مقاله ، مقدمه ، مواد و روش ها ، يافته ها و بحث و نتيجه گيري خواهد بود .که در اينجا نيز اصول مقاله نويسي اين قسمت ها رعايت خواهد شد .

عنوان : اين بخش شامل عنوان مقاله ، نام نويسندگان و موسسه پژوهشي و شهر مربوطه خواهد  بود . عنوان مقاله بايستي کوتاه و حتي الامکان تا حداکثر 10 کلمه باشد و کمک بسيار زيادي براي جذب بازديد کننده خواهد کرد. نام کوچک نويسندگان را هم ذکر کنيد . همچنين عنوان بايد از فاصله حداقل5 يا 6 متري قابل خواندن باشد و حاشيه آن حداقل 5/2 سانتي متر با اطراف فاصله داشته باشد . براي نوشتن متن عنوان فونت هاي زير پيشنهاد مي گردد :

در عنوان مقاله ، بهتراست  طول حروف 20-25  ميلي متر باشد ،  حروف با فونت اندازه 100 و خوانا به صورت Capitals ,Bold وبافونتهاي Verdana ، Arial ،   Helveticaنوشته شوند . فونت Titr ، (Bold) Zar و Bold) Mitra ( براي متن فارسي مناسب تر هستند .

 نام نويسندگان و موسسه پژوهشي که کار مربوطه در آن انجام شده با فونت اندازه  70 نوشته شده ( از حروف بزرگ و کوچک استفاده شود) و طول حروف حدود 15-20 ميلي متر باشد. تيتر مطالب همچون مقدمه و هدف ، مواد و روش ها ، يافته ها و بحث و نتيجه گيري با فونت 40-45 و با حروف بزرگ نوشته شود . شما مي توانيد از اعداد براي کمک به ترتيب رعايت مطالب استفاده  کنيد.  خلاصه مقاله: دقيقا همان خلاصه مقاله  پذيرفته شده در سمينار خواهد بود . (يادآور مي شود اين قسمت از پوستر بستگي به همايش مورد نظري كه شما پوستر خود را براي آن ارسال مي كنيد دارد و چه بسا براي شركت در تعدادي از همايش ها نيازي به نوشتن چكيده در پوستر نيست) متن شما  بايد حداقل از فاصله  2 متري قابل خواندن باشد و حداقل فاصله آن با حاشيه 2 سانتي متر باشد . متن با فونت  30 و حروف بزرگ و کوچک نوشته شود و فاصله خطوط double space باشند . فونت Arial  بري نوشتن متن انگليسي توصيه مي گردد . بهتر است متن پوستر خود را به دو يا سه ستون و حداكثر 4 ستون تقسيم کنيد به طوري که عنوان در بالاي پوستر قرار گيرد .

مقدمه : سوالات پژوهشي و فرضيه مورد نظر شما مي تواند به صورت جمله يا عبارات موردي ( بنا به ترجيح خودتان ) بيان شود . فونت اين بخش همانند ساير قسمت هاي متن خواهد بود .

مواد و روش ها : در اين بخش جمعيت مورد مطالعه ، حجم نمونه ، نمونه گيري ، مداخلات انجام شده ، ابزار مورد  استفاده ، متغيرهاي اندازه گيري شده  و روش هاي تجزيه و تحليل اطلاعات مطرح مي شود .

يافته ها : دراين بخش پاسخ سوالات پژوهشي مطرح شده بيان مي شود . سعي کنيد از مطرح کردن جزئيات ريز و غير ضروري  بپرهيزيد .

 بحث و نتيجه گيري : اين بخش در مقالات فارسي در گوشه سمت چپ پايين قرار مي گيرد. بدانيد که بسياري از افراد اين بخش را به عنوان بخش نخست شروع ميکنند و پاراگراف آخر به عنوان بخش ‹‹ نتيجه گيري›› نقش مهمي در تصميم گيري افراد براي ادامه ي مطالعه خواهد داشت . قابل ذکر است  که روش تحقيق نيز به صورت خلاصه ذکر شود .

 

نکاتي که در آماده سازي پوستر بايد به آن توجه اکيد شود :

1-   آن را ساده نگه داريد:

پوستر را بيش از حد شلوغ نکنيد . فضاي خالي ، فضاي حدر رفته نيست. در واقع بالانسي از عناصر گرافيکي شماست. فضاي بين گرافه ا، چارتها و … در واقع راهنمايي است براي تقسيم بخشهاي مختلف و اين مطلب را به چشم القاء مي کند که به مرحله بعدي برود.

 

شکل 1  - يک پوستر که بيش از حد متن دارد

2-   ويرايش . ويرايش . ويرايش

ويرايش بسيار تعيين کننده است . بله شما حجم بالايي از اطلاعات داريد ، اما پوستر تکنيکي نبايد مثل يک متن روي ديوار چسبانده شده باشد .

الف) از عناصر گرافيکي تا اندازه اي که مي توانيد بهره بگيريد (چارت ها ، گراف ها ، شکل ها ، دياگرام ها، نقشه ها و … .

3-  تصاوير کمک زيادي به وضوح بيشتر مطلب خواهند کرد و اين نکته را به خاطر بسپاريد همواره متن نوشتاري پوستر زياد خواهد بود . به طور کلي در يک پوستر  20% متن 40 %  تصاوير گرافيکي  و 40 % فضاي خالي مطلوب است . فضاي خالي به برجسته کردن مطالب نوشتاري کمک زيادي خواهد کرد . ابعاد تصاوير نبايد از 12 در 18 سانتي متر کوچک تر باشند . يعني حداقل از 5/1 متري بايد قابل ديدن باشند . توجه داشته باشيد که اندازه هاي ذکر شده براي فونت هاي انگليسي قابل استفاده است . براي فونتهاي فارسي تبعاً اندازه هاي کوچکتر را بايد انتخاب کرد .

4-  جملات بايد در جهت ساپورت شکلها و چارت ها باشند . از جملات طولاني بپرهيزيد . هر جمله اختصاري براي هر شکل بايد محتواي آن شکل و نتيجه گيري آن باشد. اين مسائل را رعايت کنيد اما “دقت” را قرباني نکنيد .

 

شکل 2– متن ها بايد گرافها و اشکال را حمايت کنند

 

5-  از ستون ها بهره بگيريد :

از 2 ، 3 يا حداکثر 4 رديف ستون بهره بگيريد .

 

شكل 3- حداكثر تعداد 4 ستون

مردم به پوستر همانطوري نگاه مي کنند که به چيزهاي ديگر مي نگرند. بالا به پايين – چپ به راست . پهناي ستون ها اساسا به سايز پوستر شما بستگي دارد. سايز پارتها و سايز فونت . همه آنها نياز است که به حد کافي بزرگ باشند تا از يک فاصله معين مورد نظر ديده و يا خوانده شوند. به هر جهت وقتي که ستونها خيلي پهن باشند ، براي خواندن مشکل هستند زيرا بعد از اينکه چشم شما خواندن يک خط را تمام کرد بايد دوباره به ابتداي خط بعدي بازگردد ، وقتي که اين خط کاملا در انتهاي مقابل باشد ، کسي ديگر به نوشته شما توجهي نخواهد کرد.

6-  ورقها به صورت ماتريسي چيده شوند : افقي يا عمودي .ترتيب ورق ها را با شماره گذاري يا فلشها مشخص کنيد .

7-  در مورد رنگها بسيار مراقب باشيد :

رنگها مانند لهجه پوستر شما هستند. ترکيب رنگهيي را برگزينيد که ساده و براي چشم دلپذير باشند نه اينکه موجب گيجي و حواس پرتي شوند. اگر در مورد اين حرف شک داريد از ساير افراد سوال کنيد .

 

شکل 4 – اشکال به حد کافي بزرگ با بهره گيري از رنگها

 

                     أ‌-          رنگ را براي هدفي مشخص بکار ببريد . رنگها در چارتها و گرافها بسيار کمک مي کنند. رنگ با شدت کم راه ساده اي براي ارجاع يک نکته به ديگري است.

                   ب‌-        تعداد خيلي زياد رنگها موجب پريشاني است. رنگ زمينه و رنگهاي کم شدت نبايد يکديگر را تحت تاثير قرار دهند.

                   ت‌-       رنگهاي روشن در زمينه تاريک چشم را خسته مي کنند

                   ث‌-       رنگهاي مرده يا سايه هاي طوسي بهترين براي پس زمينه هستند . از رنگهاي شديد در حاشيه ها به منظور تاکيد مي‌توانيد استفاده کنيد .

                    ج‌-        دو يا سه رنگ مرتبط زمينه (discussion, result, method,…) پوستر شما را منحصر به فرد مي کند.

چ - براي تاکيد بيشتر يک رنگ اضافي با مونتاژ شکل روي بورد مي تواند مفيد باشد.

اما دقت کنيد که رنگها مي توانند کنتراست شکل را تغيير دهند:

ح- براي تصاوير تيره از زمينه روشن استفاده کنيد و به طبع براي تصاوير روشن از زمينه تيره بهره بگيريد.

خ- انتخاب رنگ زمينه براي پوستر به شما بستگي دارد.به هر جهت رنگهاي نرم (خاکستري و نيلي ) ممکن است بهترين انتخاب باشد که قابليت اين را داند که ساعتها مقابل چشم قرار بگيرند. از زمينه خنثي (خاکستري) براي تاکيد رنگ در عکس استفاده کنيد. زمينه سفيد براي کاهش اثر رنگهاي عکس است.

د-  اغلب پوسترها در فضاي سالن با نور قوي فلورسنت قرار مي گيرند. بايد تعادل بين رنگها و نور فلورسنت را در اين حالت بر قرار کنيد. رنگهاي روشن زياد در اين موارد جالب به نظر نمي رسند.

 

براي تست کوررنگي يا کاستي چشم مي توانيد به آدرس زير براي يک تست ساده رجوع کنيد:

http://www.kcl.ac.uk/teares/gktvc/vc/lt/colourblindness/cblind.htm

8-  فونت را عاقلانه انتخاب کنيد :

بازي با فونتها بسيار جالب است . اينها در واقع تن هر مطلب را مي رسانند. به هرجهت برخي از فونتها براي کارت تبريک يا دعوت تولد مناسبند. فونتي را انتخاب کنيد که براي ارائه حرفه اي مناسب باشد. بايد براي خواندن ساده باشد و موجب تشويش ذهن نشود. اگر در انتخاب فونت شک داريد مي توانيد از سري زير استفاده کنيد

Times New Roman  از نوع فونتهاي serif است که مناسب مطالب نوشتاري شماست .

Palatino  که اين هم از نوع فونتهاي serif است .

Arial  که از نوع فونتهاي non-serif  است و براي title مناسب است.

در حالت کلي  نبايد بيش از 2 نوع  فونت را با يکديگر استفاده کنيد. و اتصال بين فونتهاي serif و non-serif خوب است . اگر مايليد که از دو نوع فونت استفاده کنيد ، مي توانيد يکي را براي سرفصل و heading  و ديگري را براي بدنه مطالب بکار بگيريد.

مي توانيد از تعدادي ورقه مجزاي 8×11 اينچ يا A4 .تعداد ورق ها بايد حداقل باشد(حداکثر 15 تا) .

 

شكل5- استفاده از ورقه هاي مجزا

کاربرد رنگها : شما مي توانيد يک پوستر رنگي يا سياه - سفيد داشته باشيد . اگر پوستري با زمينه رنگي ترجيح مي دهيد . بهتر است از زمينه با رنگهاي روشن مثل خاکستري ، کرم ، صورتي روشن يا ليمويي روشن استفاده شود . در غير اين صورت زمينه سفيد با جداول يا تصاوير رنگي تيره براي تاکيد بيشتر ارجح است . همچنين مي توانيد از حاشيه هايي با رنگهاي متضاد به دور جداول خود استفاده کنيد اما دانستن اين نکته مهم است که استفاده بيش از حد رنگ ها نيز حواس بازديد کننده را پرت مي کند . پيشنهاد مي گردد از دو يا سه رنگ استفاده شود .

توصيه هايي  براي کم کردن حجم مطالب :

-         اگر بري حذف جمله ي شک داريد آن را به صورت عبارت در آوريد يا اين که حذفش کنيد .

-       همه عبارات اضافه مثل ‹‹ به تصوير 1 مراجعه کنيد ›› را حذف کنيد ، در صورتي که تصاوير شرح داشته باشند نيازي بهlabel   نيست .

-         از جملات کوتاه استفاده کنيد . از اصطلاحات غير معمول اجتناب کنيد .

-         از ذکر جزئيات زياد روش کار و داده هاي ريز خود بپرهيزيد چرا که پوستر راهي براي چاپ مقاله نيست .

نکاتي که به هنگام نقل و انتقال و بخش نمايش پوستر بايد به آنها توجه کرد عبارتند از :

q   اگر پوستر شامل ورق هاي بزرگ کاغذ باشد حمل و نقل آن مي تواند يک مشکل باشد .

q   معمولي ترين سيستم لوله کردن کاغذ و قرار دادن آن درون استوانه است .

q   يک روش ديگر حمل پوستر به صورت قطعه قطعه و سر هم کردن در محل نصب است .

q   مي توان از بروشور به عنوان راهنما در هنگام نمايش پوستر استفاده کرد .

q   در هنگام نمايش پوستر نزديک پوستر بايستيد .

به طور كلي يك پوستر خوب بايد داراي خصوصيات زير باشد :

•       تعدادي ورقه مجزاي 8×11 اينچ يا A4 .

•       تعداد ورق ها بايد حداقل باشد(حداکثر 15 تا) .

•       کپي از مقاله .

•       حروف تايپي بايد بزرگتر از اندازه اي باشند که در متون عادي به کار مي روند .

•       موضوع پوستر و اسم نويسنده بايد بزرگ و پر رنگ باشند .

•       استفاده از رنگ هاي مختلف .

•       استفاده از کاريکاتور ، عکس يا اقتباس هاي مناسب براي جذابيت بيشتر ( خلاقيت امتياز بزرگي در اين زمينه است) .

•       جملات و پاراگراف هاي کوتاه

•       استفاده از جملات کليدي نزديک شروع هر جمله .

•       ورقها به صورت ماتريسي چيده شوند : افقي يا عمودي .

•       ترتيب ورق ها را با شماره گذاري يا فلشها مشخص کنيد .

•       دقت در استفاده از برد

چند مثال  :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعريف پوستر :

پوستر ارائه اي تصويري از تحقيقات يا پروژه هاي شما و يا بيان يک مطلب يا در خواست از طرف شماست . در واقع پوستر يکي از رسانه هاي آموزشي نوشتاري است. در تهيه پوستر از طرح ، رنگ ، عکس و نقاشي استقاده ميشود . اندازه آن معمولا 50*70 يا 70*100 سانتيمتر است. بهترين پوستر ، پوستري است که بتواند در حداقل زمان ارتباط لازم را برقرار کند. پوستر ها بيشتر اوقات حالتي شعارگونه دارند نمونه هاي مختلف آن را مي توانيد به در و ديوار شهر هاي بزرگ ببينيد . به عبارتي ديگر پوستر نمايش بصري مطالبي است که ارائه کننده قصد دارد روي برد پوستر نمايش دهد.

اهداف يک پوستر :

هدف اوليه :  از يک پوستر بيان قسمتي از کار به شکلي است که به راحتي ايده کار را بيان کند و تصميم ها و منفعت ها را يک جا جمع کند .

هدف نهايي : هدف نهايي تبادل مفيد نظرات بين ارائه کننده و افرادي است که پوسترها را مي خوانند . در آماده سازي يک پوستر، سادگي يک کليد است.

به طور کلي هدف از طراحي يک پوستر ا مي توان اين گونه بيان کرد . با توجه به حجم زياد مقاله هاي ارسال شده براي يک همايش و عدم امکان ارائه همه مقاله هاي تاييد شده از سوي هيئت داوران بصورت شفاهي معمولا از نويسندگان مقاله خواسته مي شود که مقاله خود را در غالب پوستر در زمان مشخصي در همايش ارائه دهند. مقصود از اينگونه ارائه اين است که پوستر به نحوي تهيه گردد که شرکت کنندگان در يک محيط صميمي و در زماني کوتاه و مشخص از مطالب کليه مقاله هاي ارائه شده مطلع شده و سپس موضوعات مورد علاقه خود را يافته و با دقت بيشتري مورد بررسي قرار داده و در صورت لزوم با ارائه دهنده پوستر که در کنار پوستر تهيه شده مستقر شده است به بحث و گفتگو پرداخته و جزئيات بيشتري را جويا شود که دريافت اين حجم از اطلاعات و در زمان کم در حالت ارائه بصورت شفاهي کمتر امکان پذير مي باشد .

براي خلق يک پوستر حرفه اي و يا تکنيکي بايد سه نکته را در ذهن داشته باشيد :

1-   آيا اطلاعات اطلاعاتي کامل و دقيق هستند؟

اين مهمترين جنبه است، ا ين مطلب اين نوع از پروژه ها را از همه انواع ديگر مجزا مي کند. وقتي که مردم از کنار پوستر شما مي گذرند آنها احتياج دارند که به فهم بالاتري از مساله مورد نظر شما دست يابند.

2-   آيا درک پوستر شما راحت است؟

پوستر احتياج دارد که اطلاعات  را فقط در حد يک صفحه داشته باشد. راهنماي تصويري از هر نکته به نکته ديگر بايد در معرض چشم باشد. برخي بسيار ماهرانه از فضاهاي خالي ، خطوط ، رنگها و … براي راهنمايي بيننده بهره مي گيرند. اما از راههاي مستقيم ديگر استفاده از اعداد و حروف براي هر بخش است. توجه کنيد که اگر طراحي پوستر را براي کنفرانس خاصي انجام مي دهيد، مشخصات و الزامات آن کنفرانس را رعايت کنيد .

3-   آيا پوستر شما يک درخواست تصويري است؟

در اين صورت کاملا بايد چشم انداز مناسبي داشته باشد. در واقع تصويري از کار شماست که بايد اثري حرفه اي به طور شفاهي داشته باشد. ارائه پوستر بايد سريع و کوتاه باشد. پوستر شما يکي از هزاران خواهد بود. به عبارت ديگر براي جلب توجه افراد و قاپيدن نظر آنها نياز دارد که به صورت تصويري دلپذير باشد و توجهات را به خود جلب کند.

تهيه پوستر :

پوسترها بسته به تعداد فضاي پانلهاي ارائه شده از سوي همايش معمولاً بصورت عمودي و در ابعاد 110*80 سانتيمتر تهيه مي گردد . در هر حال پوستر بايد داراي عنوان بوده که در بالاي پوستر نوشته شده و اندازه خط (فونت) آن بايد به اندازه ايي باشد که از فاصله حداقل 5 تا 6 متري براحتي قابل خواندن باشد. در زير عنوان ، با يک شماره خط کوچکتر نام نويسنده يا نويسندگان و در خط زيرين آن نام دانشگاه يا موسسه محل انجام تحقيق نوشته مي شود . در ساير قسمت هاي باقيمانده مقدمه ، هدف ، مواد و روشها ، نتايج ، شکلها ، نمودارها ، جداول و بحث و جمع بندي بنا به سليقه تهيه کننده قرار داده مي شود. به نحوي که متن آن ، شکلها و اعداد و نوشته هاي مندرج در آنها حداقل از فاصله يک متري براحتي قابل خواندن و رويت باشد و به نحوي تنظيم گرددکه خواننده به راحتي تقدم و تاخر مطالب را تشخيص دهد. نکته مهم در تهيه پوستر اين است که از نوشتن مطالب زياد خودداري شود و در عوض سعي گردد از طرح ، تصوير اشکال و روشهاي ابداعي استفاده شود تا مطالب پر جاذبه و در مدت کوتاهي به خواننده منتقل شده تا هدف از ارائه مقاله بصورت پوستر تامين گردد . هر پوستر داراي شماره مي باشد که مي تواند درسمت بالا قسمت چپ با فونت Bold  بايد قابل رويت باشد . اجزاي پوستر شامل عنوان ، خلاصه مقاله ، مقدمه ، مواد و روش ها ، يافته ها و بحث و نتيجه گيري خواهد بود .که در اينجا نيز اصول مقاله نويسي اين قسمت ها رعايت خواهد شد .

عنوان : اين بخش شامل عنوان مقاله ، نام نويسندگان و موسسه پژوهشي و شهر مربوطه خواهد  بود . عنوان مقاله بايستي کوتاه و حتي الامکان تا حداکثر 10 کلمه باشد و کمک بسيار زيادي براي جذب بازديد کننده خواهد کرد. نام کوچک نويسندگان را هم ذکر کنيد . همچنين عنوان بايد از فاصله حداقل5 يا 6 متري قابل خواندن باشد و حاشيه آن حداقل 5/2 سانتي متر با اطراف فاصله داشته باشد . براي نوشتن متن عنوان فونت هاي زير پيشنهاد مي گردد :

در عنوان مقاله ، بهتراست  طول حروف 20-25  ميلي متر باشد ،  حروف با فونت اندازه 100 و خوانا به صورت Capitals ,Bold وبافونتهاي Verdana ، Arial ،   Helveticaنوشته شوند . فونت Titr ، (Bold) Zar و Bold) Mitra ( براي متن فارسي مناسب تر هستند .

 نام نويسندگان و موسسه پژوهشي که کار مربوطه در آن انجام شده با فونت اندازه  70 نوشته شده ( از حروف بزرگ و کوچک استفاده شود) و طول حروف حدود 15-20 ميلي متر باشد. تيتر مطالب همچون مقدمه و هدف ، مواد و روش ها ، يافته ها و بحث و نتيجه گيري با فونت 40-45 و با حروف بزرگ نوشته شود . شما مي توانيد از اعداد براي کمک به ترتيب رعايت مطالب استفاده  کنيد.  خلاصه مقاله: دقيقا همان خلاصه مقاله  پذيرفته شده در سمينار خواهد بود . (يادآور مي شود اين قسمت از پوستر بستگي به همايش مورد نظري كه شما پوستر خود را براي آن ارسال مي كنيد دارد و چه بسا براي شركت در تعدادي از همايش ها نيازي به نوشتن چكيده در پوستر نيست) متن شما  بايد حداقل از فاصله  2 متري قابل خواندن باشد و حداقل فاصله آن با حاشيه 2 سانتي متر باشد . متن با فونت  30 و حروف بزرگ و کوچک نوشته شود و فاصله خطوط double space باشند . فونت Arial  بري نوشتن متن انگليسي توصيه مي گردد . بهتر است متن پوستر خود را به دو يا سه ستون و حداكثر 4 ستون تقسيم کنيد به طوري که عنوان در بالاي پوستر قرار گيرد .

مقدمه : سوالات پژوهشي و فرضيه مورد نظر شما مي تواند به صورت جمله يا عبارات موردي ( بنا به ترجيح خودتان ) بيان شود . فونت اين بخش همانند ساير قسمت هاي متن خواهد بود .

مواد و روش ها : در اين بخش جمعيت مورد مطالعه ، حجم نمونه ، نمونه گيري ، مداخلات انجام شده ، ابزار مورد  استفاده ، متغيرهاي اندازه گيري شده  و روش هاي تجزيه و تحليل اطلاعات مطرح مي شود .

يافته ها : دراين بخش پاسخ سوالات پژوهشي مطرح شده بيان مي شود . سعي کنيد از مطرح کردن جزئيات ريز و غير ضروري  بپرهيزيد .

 بحث و نتيجه گيري : اين بخش در مقالات فارسي در گوشه سمت چپ پايين قرار مي گيرد. بدانيد که بسياري از افراد اين بخش را به عنوان بخش نخست شروع ميکنند و پاراگراف آخر به عنوان بخش ‹‹ نتيجه گيري›› نقش مهمي در تصميم گيري افراد براي ادامه ي مطالعه خواهد داشت . قابل ذکر است  که روش تحقيق نيز به صورت خلاصه ذکر شود .

 

نکاتي که در آماده سازي پوستر بايد به آن توجه اکيد شود :

1-   آن را ساده نگه داريد:

پوستر را بيش از حد شلوغ نکنيد . فضاي خالي ، فضاي حدر رفته نيست. در واقع بالانسي از عناصر گرافيکي شماست. فضاي بين گرافه ا، چارتها و … در واقع راهنمايي است براي تقسيم بخشهاي مختلف و اين مطلب را به چشم القاء مي کند که به مرحله بعدي برود.

 

شکل 1  - يک پوستر که بيش از حد متن دارد

2-   ويرايش . ويرايش . ويرايش

ويرايش بسيار تعيين کننده است . بله شما حجم بالايي از اطلاعات داريد ، اما پوستر تکنيکي نبايد مثل يک متن روي ديوار چسبانده شده باشد .

الف) از عناصر گرافيکي تا اندازه اي که مي توانيد بهره بگيريد (چارت ها ، گراف ها ، شکل ها ، دياگرام ها، نقشه ها و … .

3-  تصاوير کمک زيادي به وضوح بيشتر مطلب خواهند کرد و اين نکته را به خاطر بسپاريد همواره متن نوشتاري پوستر زياد خواهد بود . به طور کلي در يک پوستر  20% متن 40 %  تصاوير گرافيکي  و 40 % فضاي خالي مطلوب است . فضاي خالي به برجسته کردن مطالب نوشتاري کمک زيادي خواهد کرد . ابعاد تصاوير نبايد از 12 در 18 سانتي متر کوچک تر باشند . يعني حداقل از 5/1 متري بايد قابل ديدن باشند . توجه داشته باشيد که اندازه هاي ذکر شده براي فونت هاي انگليسي قابل استفاده است . براي فونتهاي فارسي تبعاً اندازه هاي کوچکتر را بايد انتخاب کرد .

4-  جملات بايد در جهت ساپورت شکلها و چارت ها باشند . از جملات طولاني بپرهيزيد . هر جمله اختصاري براي هر شکل بايد محتواي آن شکل و نتيجه گيري آن باشد. اين مسائل را رعايت کنيد اما “دقت” را قرباني نکنيد .

 

شکل 2– متن ها بايد گرافها و اشکال را حمايت کنند

 

5-  از ستون ها بهره بگيريد :

از 2 ، 3 يا حداکثر 4 رديف ستون بهره بگيريد .

 

شكل 3- حداكثر تعداد 4 ستون

مردم به پوستر همانطوري نگاه مي کنند که به چيزهاي ديگر مي نگرند. بالا به پايين – چپ به راست . پهناي ستون ها اساسا به سايز پوستر شما بستگي دارد. سايز پارتها و سايز فونت . همه آنها نياز است که به حد کافي بزرگ باشند تا از يک فاصله معين مورد نظر ديده و يا خوانده شوند. به هر جهت وقتي که ستونها خيلي پهن باشند ، براي خواندن مشکل هستند زيرا بعد از اينکه چشم شما خواندن يک خط را تمام کرد بايد دوباره به ابتداي خط بعدي بازگردد ، وقتي که اين خط کاملا در انتهاي مقابل باشد ، کسي ديگر به نوشته شما توجهي نخواهد کرد.

6-  ورقها به صورت ماتريسي چيده شوند : افقي يا عمودي .ترتيب ورق ها را با شماره گذاري يا فلشها مشخص کنيد .

7-  در مورد رنگها بسيار مراقب باشيد :

رنگها مانند لهجه پوستر شما هستند. ترکيب رنگهيي را برگزينيد که ساده و براي چشم دلپذير باشند نه اينکه موجب گيجي و حواس پرتي شوند. اگر در مورد اين حرف شک داريد از ساير افراد سوال کنيد .

 

شکل 4 – اشکال به حد کافي بزرگ با بهره گيري از رنگها

 

                     أ‌-          رنگ را براي هدفي مشخص بکار ببريد . رنگها در چارتها و گرافها بسيار کمک مي کنند. رنگ با شدت کم راه ساده اي براي ارجاع يک نکته به ديگري است.

                   ب‌-        تعداد خيلي زياد رنگها موجب پريشاني است. رنگ زمينه و رنگهاي کم شدت نبايد يکديگر را تحت تاثير قرار دهند.

                   ت‌-       رنگهاي روشن در زمينه تاريک چشم را خسته مي کنند

                   ث‌-       رنگهاي مرده يا سايه هاي طوسي بهترين براي پس زمينه هستند . از رنگهاي شديد در حاشيه ها به منظور تاکيد مي‌توانيد استفاده کنيد .

                    ج‌-        دو يا سه رنگ مرتبط زمينه (discussion, result, method,…) پوستر شما را منحصر به فرد مي کند.

چ - براي تاکيد بيشتر يک رنگ اضافي با مونتاژ شکل روي بورد مي تواند مفيد باشد.

اما دقت کنيد که رنگها مي توانند کنتراست شکل را تغيير دهند:

ح- براي تصاوير تيره از زمينه روشن استفاده کنيد و به طبع براي تصاوير روشن از زمينه تيره بهره بگيريد.

خ- انتخاب رنگ زمينه براي پوستر به شما بستگي دارد.به هر جهت رنگهاي نرم (خاکستري و نيلي ) ممکن است بهترين انتخاب باشد که قابليت اين را داند که ساعتها مقابل چشم قرار بگيرند. از زمينه خنثي (خاکستري) براي تاکيد رنگ در عکس استفاده کنيد. زمينه سفيد براي کاهش اثر رنگهاي عکس است.

د-  اغلب پوسترها در فضاي سالن با نور قوي فلورسنت قرار مي گيرند. بايد تعادل بين رنگها و نور فلورسنت را در اين حالت بر قرار کنيد. رنگهاي روشن زياد در اين موارد جالب به نظر نمي رسند.

 

براي تست کوررنگي يا کاستي چشم مي توانيد به آدرس زير براي يک تست ساده رجوع کنيد:

http://www.kcl.ac.uk/teares/gktvc/vc/lt/colourblindness/cblind.htm

8-  فونت را عاقلانه انتخاب کنيد :

بازي با فونتها بسيار جالب است . اينها در واقع تن هر مطلب را مي رسانند. به هرجهت برخي از فونتها براي کارت تبريک يا دعوت تولد مناسبند. فونتي را انتخاب کنيد که براي ارائه حرفه اي مناسب باشد. بايد براي خواندن ساده باشد و موجب تشويش ذهن نشود. اگر در انتخاب فونت شک داريد مي توانيد از سري زير استفاده کنيد

Times New Roman  از نوع فونتهاي serif است که مناسب مطالب نوشتاري شماست .

Palatino  که اين هم از نوع فونتهاي serif است .

Arial  که از نوع فونتهاي non-serif  است و براي title مناسب است.

در حالت کلي  نبايد بيش از 2 نوع  فونت را با يکديگر استفاده کنيد. و اتصال بين فونتهاي serif و non-serif خوب است . اگر مايليد که از دو نوع فونت استفاده کنيد ، مي توانيد يکي را براي سرفصل و heading  و ديگري را براي بدنه مطالب بکار بگيريد.

مي توانيد از تعدادي ورقه مجزاي 8×11 اينچ يا A4 .تعداد ورق ها بايد حداقل باشد(حداکثر 15 تا) .

 

شكل5- استفاده از ورقه هاي مجزا

کاربرد رنگها : شما مي توانيد يک پوستر رنگي يا سياه - سفيد داشته باشيد . اگر پوستري با زمينه رنگي ترجيح مي دهيد . بهتر است از زمينه با رنگهاي روشن مثل خاکستري ، کرم ، صورتي روشن يا ليمويي روشن استفاده شود . در غير اين صورت زمينه سفيد با جداول يا تصاوير رنگي تيره براي تاکيد بيشتر ارجح است . همچنين مي توانيد از حاشيه هايي با رنگهاي متضاد به دور جداول خود استفاده کنيد اما دانستن اين نکته مهم است که استفاده بيش از حد رنگ ها نيز حواس بازديد کننده را پرت مي کند . پيشنهاد مي گردد از دو يا سه رنگ استفاده شود .

توصيه هايي  براي کم کردن حجم مطالب :

-         اگر بري حذف جمله ي شک داريد آن را به صورت عبارت در آوريد يا اين که حذفش کنيد .

-       همه عبارات اضافه مثل ‹‹ به تصوير 1 مراجعه کنيد ›› را حذف کنيد ، در صورتي که تصاوير شرح داشته باشند نيازي بهlabel   نيست .

-         از جملات کوتاه استفاده کنيد . از اصطلاحات غير معمول اجتناب کنيد .

-         از ذکر جزئيات زياد روش کار و داده هاي ريز خود بپرهيزيد چرا که پوستر راهي براي چاپ مقاله نيست .

نکاتي که به هنگام نقل و انتقال و بخش نمايش پوستر بايد به آنها توجه کرد عبارتند از :

q   اگر پوستر شامل ورق هاي بزرگ کاغذ باشد حمل و نقل آن مي تواند يک مشکل باشد .

q   معمولي ترين سيستم لوله کردن کاغذ و قرار دادن آن درون استوانه است .

q   يک روش ديگر حمل پوستر به صورت قطعه قطعه و سر هم کردن در محل نصب است .

q   مي توان از بروشور به عنوان راهنما در هنگام نمايش پوستر استفاده کرد .

q   در هنگام نمايش پوستر نزديک پوستر بايستيد .

به طور كلي يك پوستر خوب بايد داراي خصوصيات زير باشد :

•       تعدادي ورقه مجزاي 8×11 اينچ يا A4 .

•       تعداد ورق ها بايد حداقل باشد(حداکثر 15 تا) .

•       کپي از مقاله .

•       حروف تايپي بايد بزرگتر از اندازه اي باشند که در متون عادي به کار مي روند .

•       موضوع پوستر و اسم نويسنده بايد بزرگ و پر رنگ باشند .

•       استفاده از رنگ هاي مختلف .

•       استفاده از کاريکاتور ، عکس يا اقتباس هاي مناسب براي جذابيت بيشتر ( خلاقيت امتياز بزرگي در اين زمينه است) .

•       جملات و پاراگراف هاي کوتاه

•       استفاده از جملات کليدي نزديک شروع هر جمله .

•       ورقها به صورت ماتريسي چيده شوند : افقي يا عمودي .

•       ترتيب ورق ها را با شماره گذاري يا فلشها مشخص کنيد .

•       دقت در استفاده از برد

چند مثال  :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعريف پوستر :

پوستر ارائه اي تصويري از تحقيقات يا پروژه هاي شما و يا بيان يک مطلب يا در خواست از طرف شماست . در واقع پوستر يکي از رسانه هاي آموزشي نوشتاري است. در تهيه پوستر از طرح ، رنگ ، عکس و نقاشي استقاده ميشود . اندازه آن معمولا 50*70 يا 70*100 سانتيمتر است. بهترين پوستر ، پوستري است که بتواند در حداقل زمان ارتباط لازم را برقرار کند. پوستر ها بيشتر اوقات حالتي شعارگونه دارند نمونه هاي مختلف آن را مي توانيد به در و ديوار شهر هاي بزرگ ببينيد . به عبارتي ديگر پوستر نمايش بصري مطالبي است که ارائه کننده قصد دارد روي برد پوستر نمايش دهد.

اهداف يک پوستر :

هدف اوليه :  از يک پوستر بيان قسمتي از کار به شکلي است که به راحتي ايده کار را بيان کند و تصميم ها و منفعت ها را يک جا جمع کند .

هدف نهايي : هدف نهايي تبادل مفيد نظرات بين ارائه کننده و افرادي است که پوسترها را مي خوانند . در آماده سازي يک پوستر، سادگي يک کليد است.

به طور کلي هدف از طراحي يک پوستر ا مي توان اين گونه بيان کرد . با توجه به حجم زياد مقاله هاي ارسال شده براي يک همايش و عدم امکان ارائه همه مقاله هاي تاييد شده از سوي هيئت داوران بصورت شفاهي معمولا از نويسندگان مقاله خواسته مي شود که مقاله خود را در غالب پوستر در زمان مشخصي در همايش ارائه دهند. مقصود از اينگونه ارائه اين است که پوستر به نحوي تهيه گردد که شرکت کنندگان در يک محيط صميمي و در زماني کوتاه و مشخص از مطالب کليه مقاله هاي ارائه شده مطلع شده و سپس موضوعات مورد علاقه خود را يافته و با دقت بيشتري مورد بررسي قرار داده و در صورت لزوم با ارائه دهنده پوستر که در کنار پوستر تهيه شده مستقر شده است به بحث و گفتگو پرداخته و جزئيات بيشتري را جويا شود که دريافت اين حجم از اطلاعات و در زمان کم در حالت ارائه بصورت شفاهي کمتر امکان پذير مي باشد .

براي خلق يک پوستر حرفه اي و يا تکنيکي بايد سه نکته را در ذهن داشته باشيد :

1-   آيا اطلاعات اطلاعاتي کامل و دقيق هستند؟

اين مهمترين جنبه است، ا ين مطلب اين نوع از پروژه ها را از همه انواع ديگر مجزا مي کند. وقتي که مردم از کنار پوستر شما مي گذرند آنها احتياج دارند که به فهم بالاتري از مساله مورد نظر شما دست يابند.

2-   آيا درک پوستر شما راحت است؟

پوستر احتياج دارد که اطلاعات  را فقط در حد يک صفحه داشته باشد. راهنماي تصويري از هر نکته به نکته ديگر بايد در معرض چشم باشد. برخي بسيار ماهرانه از فضاهاي خالي ، خطوط ، رنگها و … براي راهنمايي بيننده بهره مي گيرند. اما از راههاي مستقيم ديگر استفاده از اعداد و حروف براي هر بخش است. توجه کنيد که اگر طراحي پوستر را براي کنفرانس خاصي انجام مي دهيد، مشخصات و الزامات آن کنفرانس را رعايت کنيد .

3-   آيا پوستر شما يک درخواست تصويري است؟

در اين صورت کاملا بايد چشم انداز مناسبي داشته باشد. در واقع تصويري از کار شماست که بايد اثري حرفه اي به طور شفاهي داشته باشد. ارائه پوستر بايد سريع و کوتاه باشد. پوستر شما يکي از هزاران خواهد بود. به عبارت ديگر براي جلب توجه افراد و قاپيدن نظر آنها نياز دارد که به صورت تصويري دلپذير باشد و توجهات را به خود جلب کند.

تهيه پوستر :

پوسترها بسته به تعداد فضاي پانلهاي ارائه شده از سوي همايش معمولاً بصورت عمودي و در ابعاد 110*80 سانتيمتر تهيه مي گردد . در هر حال پوستر بايد داراي عنوان بوده که در بالاي پوستر نوشته شده و اندازه خط (فونت) آن بايد به اندازه ايي باشد که از فاصله حداقل 5 تا 6 متري براحتي قابل خواندن باشد. در زير عنوان ، با يک شماره خط کوچکتر نام نويسنده يا نويسندگان و در خط زيرين آن نام دانشگاه يا موسسه محل انجام تحقيق نوشته مي شود . در ساير قسمت هاي باقيمانده مقدمه ، هدف ، مواد و روشها ، نتايج ، شکلها ، نمودارها ، جداول و بحث و جمع بندي بنا به سليقه تهيه کننده قرار داده مي شود. به نحوي که متن آن ، شکلها و اعداد و نوشته هاي مندرج در آنها حداقل از فاصله يک متري براحتي قابل خواندن و رويت باشد و به نحوي تنظيم گرددکه خواننده به راحتي تقدم و تاخر مطالب را تشخيص دهد. نکته مهم در تهيه پوستر اين است که از نوشتن مطالب زياد خودداري شود و در عوض سعي گردد از طرح ، تصوير اشکال و روشهاي ابداعي استفاده شود تا مطالب پر جاذبه و در مدت کوتاهي به خواننده منتقل شده تا هدف از ارائه مقاله بصورت پوستر تامين گردد . هر پوستر داراي شماره مي باشد که مي تواند درسمت بالا قسمت چپ با فونت Bold  بايد قابل رويت باشد . اجزاي پوستر شامل عنوان ، خلاصه مقاله ، مقدمه ، مواد و روش ها ، يافته ها و بحث و نتيجه گيري خواهد بود .که در اينجا نيز اصول مقاله نويسي اين قسمت ها رعايت خواهد شد .

عنوان : اين بخش شامل عنوان مقاله ، نام نويسندگان و موسسه پژوهشي و شهر مربوطه خواهد  بود . عنوان مقاله بايستي کوتاه و حتي الامکان تا حداکثر 10 کلمه باشد و کمک بسيار زيادي براي جذب بازديد کننده خواهد کرد. نام کوچک نويسندگان را هم ذکر کنيد . همچنين عنوان بايد از فاصله حداقل5 يا 6 متري قابل خواندن باشد و حاشيه آن حداقل 5/2 سانتي متر با اطراف فاصله داشته باشد . براي نوشتن متن عنوان فونت هاي زير پيشنهاد مي گردد :

در عنوان مقاله ، بهتراست  طول حروف 20-25  ميلي متر باشد ،  حروف با فونت اندازه 100 و خوانا به صورت Capitals ,Bold وبافونتهاي Verdana ، Arial ،   Helveticaنوشته شوند . فونت Titr ، (Bold) Zar و Bold) Mitra ( براي متن فارسي مناسب تر هستند .

 نام نويسندگان و موسسه پژوهشي که کار مربوطه در آن انجام شده با فونت اندازه  70 نوشته شده ( از حروف بزرگ و کوچک استفاده شود) و طول حروف حدود 15-20 ميلي متر باشد. تيتر مطالب همچون مقدمه و هدف ، مواد و روش ها ، يافته ها و بحث و نتيجه گيري با فونت 40-45 و با حروف بزرگ نوشته شود . شما مي توانيد از اعداد براي کمک به ترتيب رعايت مطالب استفاده  کنيد.  خلاصه مقاله: دقيقا همان خلاصه مقاله  پذيرفته شده در سمينار خواهد بود . (يادآور مي شود اين قسمت از پوستر بستگي به همايش مورد نظري كه شما پوستر خود را براي آن ارسال مي كنيد دارد و چه بسا براي شركت در تعدادي از همايش ها نيازي به نوشتن چكيده در پوستر نيست) متن شما  بايد حداقل از فاصله  2 متري قابل خواندن باشد و حداقل فاصله آن با حاشيه 2 سانتي متر باشد . متن با فونت  30 و حروف بزرگ و کوچک نوشته شود و فاصله خطوط double space باشند . فونت Arial  بري نوشتن متن انگليسي توصيه مي گردد . بهتر است متن پوستر خود را به دو يا سه ستون و حداكثر 4 ستون تقسيم کنيد به طوري که عنوان در بالاي پوستر قرار گيرد .

مقدمه : سوالات پژوهشي و فرضيه مورد نظر شما مي تواند به صورت جمله يا عبارات موردي ( بنا به ترجيح خودتان ) بيان شود . فونت اين بخش همانند ساير قسمت هاي متن خواهد بود .

مواد و روش ها : در اين بخش جمعيت مورد مطالعه ، حجم نمونه ، نمونه گيري ، مداخلات انجام شده ، ابزار مورد  استفاده ، متغيرهاي اندازه گيري شده  و روش هاي تجزيه و تحليل اطلاعات مطرح مي شود .

يافته ها : دراين بخش پاسخ سوالات پژوهشي مطرح شده بيان مي شود . سعي کنيد از مطرح کردن جزئيات ريز و غير ضروري  بپرهيزيد .

 بحث و نتيجه گيري : اين بخش در مقالات فارسي در گوشه سمت چپ پايين قرار مي گيرد. بدانيد که بسياري از افراد اين بخش را به عنوان بخش نخست شروع ميکنند و پاراگراف آخر به عنوان بخش ‹‹ نتيجه گيري›› نقش مهمي در تصميم گيري افراد براي ادامه ي مطالعه خواهد داشت . قابل ذکر است  که روش تحقيق نيز به صورت خلاصه ذکر شود .

 

نکاتي که در آماده سازي پوستر بايد به آن توجه اکيد شود :

1-   آن را ساده نگه داريد:

پوستر را بيش از حد شلوغ نکنيد . فضاي خالي ، فضاي حدر رفته نيست. در واقع بالانسي از عناصر گرافيکي شماست. فضاي بين گرافه ا، چارتها و … در واقع راهنمايي است براي تقسيم بخشهاي مختلف و اين مطلب را به چشم القاء مي کند که به مرحله بعدي برود.

 

شکل 1  - يک پوستر که بيش از حد متن دارد

2-   ويرايش . ويرايش . ويرايش

ويرايش بسيار تعيين کننده است . بله شما حجم بالايي از اطلاعات داريد ، اما پوستر تکنيکي نبايد مثل يک متن روي ديوار چسبانده شده باشد .

الف) از عناصر گرافيکي تا اندازه اي که مي توانيد بهره بگيريد (چارت ها ، گراف ها ، شکل ها ، دياگرام ها، نقشه ها و … .

3-  تصاوير کمک زيادي به وضوح بيشتر مطلب خواهند کرد و اين نکته را به خاطر بسپاريد همواره متن نوشتاري پوستر زياد خواهد بود . به طور کلي در يک پوستر  20% متن 40 %  تصاوير گرافيکي  و 40 % فضاي خالي مطلوب است . فضاي خالي به برجسته کردن مطالب نوشتاري کمک زيادي خواهد کرد . ابعاد تصاوير نبايد از 12 در 18 سانتي متر کوچک تر باشند . يعني حداقل از 5/1 متري بايد قابل ديدن باشند . توجه داشته باشيد که اندازه هاي ذکر شده براي فونت هاي انگليسي قابل استفاده است . براي فونتهاي فارسي تبعاً اندازه هاي کوچکتر را بايد انتخاب کرد .

4-  جملات بايد در جهت ساپورت شکلها و چارت ها باشند . از جملات طولاني بپرهيزيد . هر جمله اختصاري براي هر شکل بايد محتواي آن شکل و نتيجه گيري آن باشد. اين مسائل را رعايت کنيد اما “دقت” را قرباني نکنيد .

 

شکل 2– متن ها بايد گرافها و اشکال را حمايت کنند

 

5-  از ستون ها بهره بگيريد :

از 2 ، 3 يا حداکثر 4 رديف ستون بهره بگيريد .

 

شكل 3- حداكثر تعداد 4 ستون

مردم به پوستر همانطوري نگاه مي کنند که به چيزهاي ديگر مي نگرند. بالا به پايين – چپ به راست . پهناي ستون ها اساسا به سايز پوستر شما بستگي دارد. سايز پارتها و سايز فونت . همه آنها نياز است که به حد کافي بزرگ باشند تا از يک فاصله معين مورد نظر ديده و يا خوانده شوند. به هر جهت وقتي که ستونها خيلي پهن باشند ، براي خواندن مشکل هستند زيرا بعد از اينکه چشم شما خواندن يک خط را تمام کرد بايد دوباره به ابتداي خط بعدي بازگردد ، وقتي که اين خط کاملا در انتهاي مقابل باشد ، کسي ديگر به نوشته شما توجهي نخواهد کرد.

6-  ورقها به صورت ماتريسي چيده شوند : افقي يا عمودي .ترتيب ورق ها را با شماره گذاري يا فلشها مشخص کنيد .

7-  در مورد رنگها بسيار مراقب باشيد :

رنگها مانند لهجه پوستر شما هستند. ترکيب رنگهيي را برگزينيد که ساده و براي چشم دلپذير باشند نه اينکه موجب گيجي و حواس پرتي شوند. اگر در مورد اين حرف شک داريد از ساير افراد سوال کنيد .

 

شکل 4 – اشکال به حد کافي بزرگ با بهره گيري از رنگها

 

                     أ‌-          رنگ را براي هدفي مشخص بکار ببريد . رنگها در چارتها و گرافها بسيار کمک مي کنند. رنگ با شدت کم راه ساده اي براي ارجاع يک نکته به ديگري است.

                   ب‌-        تعداد خيلي زياد رنگها موجب پريشاني است. رنگ زمينه و رنگهاي کم شدت نبايد يکديگر را تحت تاثير قرار دهند.

                   ت‌-       رنگهاي روشن در زمينه تاريک چشم را خسته مي کنند

                   ث‌-       رنگهاي مرده يا سايه هاي طوسي بهترين براي پس زمينه هستند . از رنگهاي شديد در حاشيه ها به منظور تاکيد مي‌توانيد استفاده کنيد .

                    ج‌-        دو يا سه رنگ مرتبط زمينه (discussion, result, method,…) پوستر شما را منحصر به فرد مي کند.

چ - براي تاکيد بيشتر يک رنگ اضافي با مونتاژ شکل روي بورد مي تواند مفيد باشد.

اما دقت کنيد که رنگها مي توانند کنتراست شکل را تغيير دهند:

ح- براي تصاوير تيره از زمينه روشن استفاده کنيد و به طبع براي تصاوير روشن از زمينه تيره بهره بگيريد.

خ- انتخاب رنگ زمينه براي پوستر به شما بستگي دارد.به هر جهت رنگهاي نرم (خاکستري و نيلي ) ممکن است بهترين انتخاب باشد که قابليت اين را داند که ساعتها مقابل چشم قرار بگيرند. از زمينه خنثي (خاکستري) براي تاکيد رنگ در عکس استفاده کنيد. زمينه سفيد براي کاهش اثر رنگهاي عکس است.

د-  اغلب پوسترها در فضاي سالن با نور قوي فلورسنت قرار مي گيرند. بايد تعادل بين رنگها و نور فلورسنت را در اين حالت بر قرار کنيد. رنگهاي روشن زياد در اين موارد جالب به نظر نمي رسند.

 

براي تست کوررنگي يا کاستي چشم مي توانيد به آدرس زير براي يک تست ساده رجوع کنيد:

http://www.kcl.ac.uk/teares/gktvc/vc/lt/colourblindness/cblind.htm

8-  فونت را عاقلانه انتخاب کنيد :

بازي با فونتها بسيار جالب است . اينها در واقع تن هر مطلب را مي رسانند. به هرجهت برخي از فونتها براي کارت تبريک يا دعوت تولد مناسبند. فونتي را انتخاب کنيد که براي ارائه حرفه اي مناسب باشد. بايد براي خواندن ساده باشد و موجب تشويش ذهن نشود. اگر در انتخاب فونت شک داريد مي توانيد از سري زير استفاده کنيد

Times New Roman  از نوع فونتهاي serif است که مناسب مطالب نوشتاري شماست .

Palatino  که اين هم از نوع فونتهاي serif است .

Arial  که از نوع فونتهاي non-serif  است و براي title مناسب است.

در حالت کلي  نبايد بيش از 2 نوع  فونت را با يکديگر استفاده کنيد. و اتصال بين فونتهاي serif و non-serif خوب است . اگر مايليد که از دو نوع فونت استفاده کنيد ، مي توانيد يکي را براي سرفصل و heading  و ديگري را براي بدنه مطالب بکار بگيريد.

مي توانيد از تعدادي ورقه مجزاي 8×11 اينچ يا A4 .تعداد ورق ها بايد حداقل باشد(حداکثر 15 تا) .

 

شكل5- استفاده از ورقه هاي مجزا

کاربرد رنگها : شما مي توانيد يک پوستر رنگي يا سياه - سفيد داشته باشيد . اگر پوستري با زمينه رنگي ترجيح مي دهيد . بهتر است از زمينه با رنگهاي روشن مثل خاکستري ، کرم ، صورتي روشن يا ليمويي روشن استفاده شود . در غير اين صورت زمينه سفيد با جداول يا تصاوير رنگي تيره براي تاکيد بيشتر ارجح است . همچنين مي توانيد از حاشيه هايي با رنگهاي متضاد به دور جداول خود استفاده کنيد اما دانستن اين نکته مهم است که استفاده بيش از حد رنگ ها نيز حواس بازديد کننده را پرت مي کند . پيشنهاد مي گردد از دو يا سه رنگ استفاده شود .

توصيه هايي  براي کم کردن حجم مطالب :

-         اگر بري حذف جمله ي شک داريد آن را به صورت عبارت در آوريد يا اين که حذفش کنيد .

-       همه عبارات اضافه مثل ‹‹ به تصوير 1 مراجعه کنيد ›› را حذف کنيد ، در صورتي که تصاوير شرح داشته باشند نيازي بهlabel   نيست .

-         از جملات کوتاه استفاده کنيد . از اصطلاحات غير معمول اجتناب کنيد .

-         از ذکر جزئيات زياد روش کار و داده هاي ريز خود بپرهيزيد چرا که پوستر راهي براي چاپ مقاله نيست .

نکاتي که به هنگام نقل و انتقال و بخش نمايش پوستر بايد به آنها توجه کرد عبارتند از :

q   اگر پوستر شامل ورق هاي بزرگ کاغذ باشد حمل و نقل آن مي تواند يک مشکل باشد .

q   معمولي ترين سيستم لوله کردن کاغذ و قرار دادن آن درون استوانه است .

q   يک روش ديگر حمل پوستر به صورت قطعه قطعه و سر هم کردن در محل نصب است .

q   مي توان از بروشور به عنوان راهنما در هنگام نمايش پوستر استفاده کرد .

q   در هنگام نمايش پوستر نزديک پوستر بايستيد .

به طور كلي يك پوستر خوب بايد داراي خصوصيات زير باشد :

•       تعدادي ورقه مجزاي 8×11 اينچ يا A4 .

•       تعداد ورق ها بايد حداقل باشد(حداکثر 15 تا) .

•       کپي از مقاله .

•       حروف تايپي بايد بزرگتر از اندازه اي باشند که در متون عادي به کار مي روند .

•       موضوع پوستر و اسم نويسنده بايد بزرگ و پر رنگ باشند .

•       استفاده از رنگ هاي مختلف .

•       استفاده از کاريکاتور ، عکس يا اقتباس هاي مناسب براي جذابيت بيشتر ( خلاقيت امتياز بزرگي در اين زمينه است) .

•       جملات و پاراگراف هاي کوتاه

•       استفاده از جملات کليدي نزديک شروع هر جمله .

•       ورقها به صورت ماتريسي چيده شوند : افقي يا عمودي .

•       ترتيب ورق ها را با شماره گذاري يا فلشها مشخص کنيد .

•       دقت در استفاده از برد

چند مثال  :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعريف پوستر :

پوستر ارائه اي تصويري از تحقيقات يا پروژه هاي شما و يا بيان يک مطلب يا در خواست از طرف شماست . در واقع پوستر يکي از رسانه هاي آموزشي نوشتاري است. در تهيه پوستر از طرح ، رنگ ، عکس و نقاشي استقاده ميشود . اندازه آن معمولا 50*70 يا 70*100 سانتيمتر است. بهترين پوستر ، پوستري است که بتواند در حداقل زمان ارتباط لازم را برقرار کند. پوستر ها بيشتر اوقات حالتي شعارگونه دارند نمونه هاي مختلف آن را مي توانيد به در و ديوار شهر هاي بزرگ ببينيد . به عبارتي ديگر پوستر نمايش بصري مطالبي است که ارائه کننده قصد دارد روي برد پوستر نمايش دهد.

اهداف يک پوستر :

هدف اوليه :  از يک پوستر بيان قسمتي از کار به شکلي است که به راحتي ايده کار را بيان کند و تصميم ها و منفعت ها را يک جا جمع کند .

هدف نهايي : هدف نهايي تبادل مفيد نظرات بين ارائه کننده و افرادي است که پوسترها را مي خوانند . در آماده سازي يک پوستر، سادگي يک کليد است.

به طور کلي هدف از طراحي يک پوستر ا مي توان اين گونه بيان کرد . با توجه به حجم زياد مقاله هاي ارسال شده براي يک همايش و عدم امکان ارائه همه مقاله هاي تاييد شده از سوي هيئت داوران بصورت شفاهي معمولا از نويسندگان مقاله خواسته مي شود که مقاله خود را در غالب پوستر در زمان مشخصي در همايش ارائه دهند. مقصود از اينگونه ارائه اين است که پوستر به نحوي تهيه گردد که شرکت کنندگان در يک محيط صميمي و در زماني کوتاه و مشخص از مطالب کليه مقاله هاي ارائه شده مطلع شده و سپس موضوعات مورد علاقه خود را يافته و با دقت بيشتري مورد بررسي قرار داده و در صورت لزوم با ارائه دهنده پوستر که در کنار پوستر تهيه شده مستقر شده است به بحث و گفتگو پرداخته و جزئيات بيشتري را جويا شود که دريافت اين حجم از اطلاعات و در زمان کم در حالت ارائه بصورت شفاهي کمتر امکان پذير مي باشد .

براي خلق يک پوستر حرفه اي و يا تکنيکي بايد سه نکته را در ذهن داشته باشيد :

1-   آيا اطلاعات اطلاعاتي کامل و دقيق هستند؟

اين مهمترين جنبه است، ا ين مطلب اين نوع از پروژه ها را از همه انواع ديگر مجزا مي کند. وقتي که مردم از کنار پوستر شما مي گذرند آنها احتياج دارند که به فهم بالاتري از مساله مورد نظر شما دست يابند.

2-   آيا درک پوستر شما راحت است؟

پوستر احتياج دارد که اطلاعات  را فقط در حد يک صفحه داشته باشد. راهنماي تصويري از هر نکته به نکته ديگر بايد در معرض چشم باشد. برخي بسيار ماهرانه از فضاهاي خالي ، خطوط ، رنگها و … براي راهنمايي بيننده بهره مي گيرند. اما از راههاي مستقيم ديگر استفاده از اعداد و حروف براي هر بخش است. توجه کنيد که اگر طراحي پوستر را براي کنفرانس خاصي انجام مي دهيد، مشخصات و الزامات آن کنفرانس را رعايت کنيد .

3-   آيا پوستر شما يک درخواست تصويري است؟

در اين صورت کاملا بايد چشم انداز مناسبي داشته باشد. در واقع تصويري از کار شماست که بايد اثري حرفه اي به طور شفاهي داشته باشد. ارائه پوستر بايد سريع و کوتاه باشد. پوستر شما يکي از هزاران خواهد بود. به عبارت ديگر براي جلب توجه افراد و قاپيدن نظر آنها نياز دارد که به صورت تصويري دلپذير باشد و توجهات را به خود جلب کند.

تهيه پوستر :

پوسترها بسته به تعداد فضاي پانلهاي ارائه شده از سوي همايش معمولاً بصورت عمودي و در ابعاد 110*80 سانتيمتر تهيه مي گردد . در هر حال پوستر بايد داراي عنوان بوده که در بالاي پوستر نوشته شده و اندازه خط (فونت) آن بايد به اندازه ايي باشد که از فاصله حداقل 5 تا 6 متري براحتي قابل خواندن باشد. در زير عنوان ، با يک شماره خط کوچکتر نام نويسنده يا نويسندگان و در خط زيرين آن نام دانشگاه يا موسسه محل انجام تحقيق نوشته مي شود . در ساير قسمت هاي باقيمانده مقدمه ، هدف ، مواد و روشها ، نتايج ، شکلها ، نمودارها ، جداول و بحث و جمع بندي بنا به سليقه تهيه کننده قرار داده مي شود. به نحوي که متن آن ، شکلها و اعداد و نوشته هاي مندرج در آنها حداقل از فاصله يک متري براحتي قابل خواندن و رويت باشد و به نحوي تنظيم گرددکه خواننده به راحتي تقدم و تاخر مطالب را تشخيص دهد. نکته مهم در تهيه پوستر اين است که از نوشتن مطالب زياد خودداري شود و در عوض سعي گردد از طرح ، تصوير اشکال و روشهاي ابداعي استفاده شود تا مطالب پر جاذبه و در مدت کوتاهي به خواننده منتقل شده تا هدف از ارائه مقاله بصورت پوستر تامين گردد . هر پوستر داراي شماره مي باشد که مي تواند درسمت بالا قسمت چپ با فونت Bold  بايد قابل رويت باشد . اجزاي پوستر شامل عنوان ، خلاصه مقاله ، مقدمه ، مواد و روش ها ، يافته ها و بحث و نتيجه گيري خواهد بود .که در اينجا نيز اصول مقاله نويسي اين قسمت ها رعايت خواهد شد .

عنوان : اين بخش شامل عنوان مقاله ، نام نويسندگان و موسسه پژوهشي و شهر مربوطه خواهد  بود . عنوان مقاله بايستي کوتاه و حتي الامکان تا حداکثر 10 کلمه باشد و کمک بسيار زيادي براي جذب بازديد کننده خواهد کرد. نام کوچک نويسندگان را هم ذکر کنيد . همچنين عنوان بايد از فاصله حداقل5 يا 6 متري قابل خواندن باشد و حاشيه آن حداقل 5/2 سانتي متر با اطراف فاصله داشته باشد . براي نوشتن متن عنوان فونت هاي زير پيشنهاد مي گردد :

در عنوان مقاله ، بهتراست  طول حروف 20-25  ميلي متر باشد ،  حروف با فونت اندازه 100 و خوانا به صورت Capitals ,Bold وبافونتهاي Verdana ، Arial ،   Helveticaنوشته شوند . فونت Titr ، (Bold) Zar و Bold) Mitra ( براي متن فارسي مناسب تر هستند .

 نام نويسندگان و موسسه پژوهشي که کار مربوطه در آن انجام شده با فونت اندازه  70 نوشته شده ( از حروف بزرگ و کوچک استفاده شود) و طول حروف حدود 15-20 ميلي متر باشد. تيتر مطالب همچون مقدمه و هدف ، مواد و روش ها ، يافته ها و بحث و نتيجه گيري با فونت 40-45 و با حروف بزرگ نوشته شود . شما مي توانيد از اعداد براي کمک به ترتيب رعايت مطالب استفاده  کنيد.  خلاصه مقاله: دقيقا همان خلاصه مقاله  پذيرفته شده در سمينار خواهد بود . (يادآور مي شود اين قسمت از پوستر بستگي به همايش مورد نظري كه شما پوستر خود را براي آن ارسال مي كنيد دارد و چه بسا براي شركت در تعدادي از همايش ها نيازي به نوشتن چكيده در پوستر نيست) متن شما  بايد حداقل از فاصله  2 متري قابل خواندن باشد و حداقل فاصله آن با حاشيه 2 سانتي متر باشد . متن با فونت  30 و حروف بزرگ و کوچک نوشته شود و فاصله خطوط double space باشند . فونت Arial  بري نوشتن متن انگليسي توصيه مي گردد . بهتر است متن پوستر خود را به دو يا سه ستون و حداكثر 4 ستون تقسيم کنيد به طوري که عنوان در بالاي پوستر قرار گيرد .

مقدمه : سوالات پژوهشي و فرضيه مورد نظر شما مي تواند به صورت جمله يا عبارات موردي ( بنا به ترجيح خودتان ) بيان شود . فونت اين بخش همانند ساير قسمت هاي متن خواهد بود .

مواد و روش ها : در اين بخش جمعيت مورد مطالعه ، حجم نمونه ، نمونه گيري ، مداخلات انجام شده ، ابزار مورد  استفاده ، متغيرهاي اندازه گيري شده  و روش هاي تجزيه و تحليل اطلاعات مطرح مي شود .

يافته ها : دراين بخش پاسخ سوالات پژوهشي مطرح شده بيان مي شود . سعي کنيد از مطرح کردن جزئيات ريز و غير ضروري  بپرهيزيد .

 بحث و نتيجه گيري : اين بخش در مقالات فارسي در گوشه سمت چپ پايين قرار مي گيرد. بدانيد که بسياري از افراد اين بخش را به عنوان بخش نخست شروع ميکنند و پاراگراف آخر به عنوان بخش ‹‹ نتيجه گيري›› نقش مهمي در تصميم گيري افراد براي ادامه ي مطالعه خواهد داشت . قابل ذکر است  که روش تحقيق نيز به صورت خلاصه ذکر شود .

 

نکاتي که در آماده سازي پوستر بايد به آن توجه اکيد شود :

1-   آن را ساده نگه داريد:

پوستر را بيش از حد شلوغ نکنيد . فضاي خالي ، فضاي حدر رفته نيست. در واقع بالانسي از عناصر گرافيکي شماست. فضاي بين گرافه ا، چارتها و … در واقع راهنمايي است براي تقسيم بخشهاي مختلف و اين مطلب را به چشم القاء مي کند که به مرحله بعدي برود.

 

شکل 1  - يک پوستر که بيش از حد متن دارد

2-   ويرايش . ويرايش . ويرايش

ويرايش بسيار تعيين کننده است . بله شما حجم بالايي از اطلاعات داريد ، اما پوستر تکنيکي نبايد مثل يک متن روي ديوار چسبانده شده باشد .

الف) از عناصر گرافيکي تا اندازه اي که مي توانيد بهره بگيريد (چارت ها ، گراف ها ، شکل ها ، دياگرام ها، نقشه ها و … .

3-  تصاوير کمک زيادي به وضوح بيشتر مطلب خواهند کرد و اين نکته را به خاطر بسپاريد همواره متن نوشتاري پوستر زياد خواهد بود . به طور کلي در يک پوستر  20% متن 40 %  تصاوير گرافيکي  و 40 % فضاي خالي مطلوب است . فضاي خالي به برجسته کردن مطالب نوشتاري کمک زيادي خواهد کرد . ابعاد تصاوير نبايد از 12 در 18 سانتي متر کوچک تر باشند . يعني حداقل از 5/1 متري بايد قابل ديدن باشند . توجه داشته باشيد که اندازه هاي ذکر شده براي فونت هاي انگليسي قابل استفاده است . براي فونتهاي فارسي تبعاً اندازه هاي کوچکتر را بايد انتخاب کرد .

4-  جملات بايد در جهت ساپورت شکلها و چارت ها باشند . از جملات طولاني بپرهيزيد . هر جمله اختصاري براي هر شکل بايد محتواي آن شکل و نتيجه گيري آن باشد. اين مسائل را رعايت کنيد اما “دقت” را قرباني نکنيد .

 

شکل 2– متن ها بايد گرافها و اشکال را حمايت کنند

 

5-  از ستون ها بهره بگيريد :

از 2 ، 3 يا حداکثر 4 رديف ستون بهره بگيريد .

 

شكل 3- حداكثر تعداد 4 ستون

مردم به پوستر همانطوري نگاه مي کنند که به چيزهاي ديگر مي نگرند. بالا به پايين – چپ به راست . پهناي ستون ها اساسا به سايز پوستر شما بستگي دارد. سايز پارتها و سايز فونت . همه آنها نياز است که به حد کافي بزرگ باشند تا از يک فاصله معين مورد نظر ديده و يا خوانده شوند. به هر جهت وقتي که ستونها خيلي پهن باشند ، براي خواندن مشکل هستند زيرا بعد از اينکه چشم شما خواندن يک خط را تمام کرد بايد دوباره به ابتداي خط بعدي بازگردد ، وقتي که اين خط کاملا در انتهاي مقابل باشد ، کسي ديگر به نوشته شما توجهي نخواهد کرد.

6-  ورقها به صورت ماتريسي چيده شوند : افقي يا عمودي .ترتيب ورق ها را با شماره گذاري يا فلشها مشخص کنيد .

7-  در مورد رنگها بسيار مراقب باشيد :

رنگها مانند لهجه پوستر شما هستند. ترکيب رنگهيي را برگزينيد که ساده و براي چشم دلپذير باشند نه اينکه موجب گيجي و حواس پرتي شوند. اگر در مورد اين حرف شک داريد از ساير افراد سوال کنيد .

 

شکل 4 – اشکال به حد کافي بزرگ با بهره گيري از رنگها

 

                     أ‌-          رنگ را براي هدفي مشخص بکار ببريد . رنگها در چارتها و گرافها بسيار کمک مي کنند. رنگ با شدت کم راه ساده اي براي ارجاع يک نکته به ديگري است.

                   ب‌-        تعداد خيلي زياد رنگها موجب پريشاني است. رنگ زمينه و رنگهاي کم شدت نبايد يکديگر را تحت تاثير قرار دهند.

                   ت‌-       رنگهاي روشن در زمينه تاريک چشم را خسته مي کنند

                   ث‌-       رنگهاي مرده يا سايه هاي طوسي بهترين براي پس زمينه هستند . از رنگهاي شديد در حاشيه ها به منظور تاکيد مي‌توانيد استفاده کنيد .

                    ج‌-        دو يا سه رنگ مرتبط زمينه (discussion, result, method,…) پوستر شما را منحصر به فرد مي کند.

چ - براي تاکيد بيشتر يک رنگ اضافي با مونتاژ شکل روي بورد مي تواند مفيد باشد.

اما دقت کنيد که رنگها مي توانند کنتراست شکل را تغيير دهند:

ح- براي تصاوير تيره از زمينه روشن استفاده کنيد و به طبع براي تصاوير روشن از زمينه تيره بهره بگيريد.

خ- انتخاب رنگ زمينه براي پوستر به شما بستگي دارد.به هر جهت رنگهاي نرم (خاکستري و نيلي ) ممکن است بهترين انتخاب باشد که قابليت اين را داند که ساعتها مقابل چشم قرار بگيرند. از زمينه خنثي (خاکستري) براي تاکيد رنگ در عکس استفاده کنيد. زمينه سفيد براي کاهش اثر رنگهاي عکس است.

د-  اغلب پوسترها در فضاي سالن با نور قوي فلورسنت قرار مي گيرند. بايد تعادل بين رنگها و نور فلورسنت را در اين حالت بر قرار کنيد. رنگهاي روشن زياد در اين موارد جالب به نظر نمي رسند.

 

براي تست کوررنگي يا کاستي چشم مي توانيد به آدرس زير براي يک تست ساده رجوع کنيد:

http://www.kcl.ac.uk/teares/gktvc/vc/lt/colourblindness/cblind.htm

8-  فونت را عاقلانه انتخاب کنيد :

بازي با فونتها بسيار جالب است . اينها در واقع تن هر مطلب را مي رسانند. به هرجهت برخي از فونتها براي کارت تبريک يا دعوت تولد مناسبند. فونتي را انتخاب کنيد که براي ارائه حرفه اي مناسب باشد. بايد براي خواندن ساده باشد و موجب تشويش ذهن نشود. اگر در انتخاب فونت شک داريد مي توانيد از سري زير استفاده کنيد

Times New Roman  از نوع فونتهاي serif است که مناسب مطالب نوشتاري شماست .

Palatino  که اين هم از نوع فونتهاي serif است .

Arial  که از نوع فونتهاي non-serif  است و براي title مناسب است.

در حالت کلي  نبايد بيش از 2 نوع  فونت را با يکديگر استفاده کنيد. و اتصال بين فونتهاي serif و non-serif خوب است . اگر مايليد که از دو نوع فونت استفاده کنيد ، مي توانيد يکي را براي سرفصل و heading  و ديگري را براي بدنه مطالب بکار بگيريد.

مي توانيد از تعدادي ورقه مجزاي 8×11 اينچ يا A4 .تعداد ورق ها بايد حداقل باشد(حداکثر 15 تا) .

 

شكل5- استفاده از ورقه هاي مجزا

کاربرد رنگها : شما مي توانيد يک پوستر رنگي يا سياه - سفيد داشته باشيد . اگر پوستري با زمينه رنگي ترجيح مي دهيد . بهتر است از زمينه با رنگهاي روشن مثل خاکستري ، کرم ، صورتي روشن يا ليمويي روشن استفاده شود . در غير اين صورت زمينه سفيد با جداول يا تصاوير رنگي تيره براي تاکيد بيشتر ارجح است . همچنين مي توانيد از حاشيه هايي با رنگهاي متضاد به دور جداول خود استفاده کنيد اما دانستن اين نکته مهم است که استفاده بيش از حد رنگ ها نيز حواس بازديد کننده را پرت مي کند . پيشنهاد مي گردد از دو يا سه رنگ استفاده شود .

توصيه هايي  براي کم کردن حجم مطالب :

-         اگر بري حذف جمله ي شک داريد آن را به صورت عبارت در آوريد يا اين که حذفش کنيد .

-       همه عبارات اضافه مثل ‹‹ به تصوير 1 مراجعه کنيد ›› را حذف کنيد ، در صورتي که تصاوير شرح داشته باشند نيازي بهlabel   نيست .

-         از جملات کوتاه استفاده کنيد . از اصطلاحات غير معمول اجتناب کنيد .

-         از ذکر جزئيات زياد روش کار و داده هاي ريز خود بپرهيزيد چرا که پوستر راهي براي چاپ مقاله نيست .

نکاتي که به هنگام نقل و انتقال و بخش نمايش پوستر بايد به آنها توجه کرد عبارتند از :

q   اگر پوستر شامل ورق هاي بزرگ کاغذ باشد حمل و نقل آن مي تواند يک مشکل باشد .

q   معمولي ترين سيستم لوله کردن کاغذ و قرار دادن آن درون استوانه است .

q   يک روش ديگر حمل پوستر به صورت قطعه قطعه و سر هم کردن در محل نصب است .

q   مي توان از بروشور به عنوان راهنما در هنگام نمايش پوستر استفاده کرد .

q   در هنگام نمايش پوستر نزديک پوستر بايستيد .

به طور كلي يك پوستر خوب بايد داراي خصوصيات زير باشد :

•       تعدادي ورقه مجزاي 8×11 اينچ يا A4 .

•       تعداد ورق ها بايد حداقل باشد(حداکثر 15 تا) .

•       کپي از مقاله .

•       حروف تايپي بايد بزرگتر از اندازه اي باشند که در متون عادي به کار مي روند .

•       موضوع پوستر و اسم نويسنده بايد بزرگ و پر رنگ باشند .

•       استفاده از رنگ هاي مختلف .

•       استفاده از کاريکاتور ، عکس يا اقتباس هاي مناسب براي جذابيت بيشتر ( خلاقيت امتياز بزرگي در اين زمينه است) .

•       جملات و پاراگراف هاي کوتاه

•       استفاده از جملات کليدي نزديک شروع هر جمله .

•       ورقها به صورت ماتريسي چيده شوند : افقي يا عمودي .

•       ترتيب ورق ها را با شماره گذاري يا فلشها مشخص کنيد .

•       دقت در استفاده از برد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات: کانون پژوهشی
[چهارشنبه 1396-11-04] [ 10:05:00 ق.ظ ]