برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع “ضرورت حجاب و اقتضائات فرهنگی جامعه” در مدرسه علمیه خواهران زینبیه(س) شهرستان آبیک استان قزوین.

به همت مدیر و معاون پژوهشی مدرسه علمیه خواهران زینبیه(س) شهرستان آبیک، در روز چهارشنبه 25 بهمن ماه نشستی با عنوان کرسی آزاد اندیشی با موضوع ضرورت حجاب و اقتضائات فرهنگی جامعه با حضور اساتید و طلاب برگزار شد.

ادامه مطلب :

در این نشست کبری رشوندی به عنوان استاد داور، زهرا حبیبوند به عنوان طلبه موافق و طاهره ثباتی به عنوان طلبه مخالف حضور داشتند.

در ابتدا ی مباحثه ی موافق و مخالف کبری رشوندی به عنوان استاد داور چند نکته را در مورد کرسی آزاد اندیشی عنوان کرد و در ادامه افزود: کرسی یعنی تبادل اطلاعات به صورت نظام مند و منطقی.

رشوندی خاطر نشان کرد: اهداف زیادی از برگزاری کرسی آزاد اندیشی وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به:

1.     تبادل و تضارب آراء بین موسسات و حوزه ها

2.     ایجاد فرصت برای شناخت اطلاعات درست از نادرست و طبقه بندی آن در ذهن

3.     تضارب ذهننی که همان روحیه ی حقیقت جویی است تقویت می شود

4.     ایجاد فرصت برای آزادی بیان که به طور کلی یک نمونه ی بارز از آزادی بیان کرسی آزاد اندیشی است.

در ادامه ی نشست زهرا حبیبوند طلبه موافق به بیان نظرات خود پرداخت و در ادامه افزود: علت پیدایش حجاب در کتاب استاد شهید مرتضی مطهری(ره) به این صورت عنوان شده است که حجاب محدود کردن زن نیست بلکه زن در جامعه باید آرامش روحی داشته باشد و همچنین شخصیت زن حفظ شود و جلوگیری از فروپاشی بنیان خانواده عنوان شده است.

طاهره ثباتی طلبه مخالف با طرح پرسشی بحث خود را آغاز کرد و در ادامه افزود: چرا در جامعه امروز حجاب اجباری است چرا افراد آزادانه نوع پوشش خود را انتخاب نمی کنند؟

حبیوند در پاسخ به سوالات بالا به بحث ولایت اجتماعی اشاره کرد  و افزود: هر کس در هر جامعه ای زندگی می کند باید به نظر اکثریت جامعه احترام بگذارد و جامعه ی ما جامعه ی اسلامی و پایبند به موازین شرع است.

ثباتی با بیان شبهه ی دیگر ادامه داد: نگهداشتن چادر سخت است و همچنین زن میل به خود نمایی دارد در پوشش اسلامی مثل چادر زن نمی توان این میل غریزی را ارضا کند

طلبه ی موافق ادامه داد: چادر گرم و دست و پاگیر است ولی بالاترین عبادت سختترین کارهاست چادر پوشیدن برای رضای خداست و چون خواست خداست برای بنده ی مومن شیرین و دلپذیر است.

طلبه مخاف افزود: اگر قرار است فضا فضای جنسی نباشد چرا قرص صورت را نباید از نا محرم بپوشانیم؟

طلبه موافق بیان کرد: اتفاقا بیان شده است که اگر صورت به قدری زیبا باشد که ممکن باشد نامحرم بهره ببرد باید پوشیده باشد و این یک امر شخصی است که فرد خودش احساس کند که از زیبایی اش سوءاستفاده میشود.

طاهره ثباتی بیان کرد: چادر مثل کفن است و همچنین بسیار گران است و متاسفانه رنگ سیاه آن باعث افسردگی میشود

زهرا حبیوند افزود:حجاب از نظر غرب کفن است چرا که زن از نظر غرب باید زنی بزمی باشد که شهوت ها تحریک شود وجهه زن بودن و مادر بودن و حتی انسان بودن زن زیر سوال می رود و همین چادر و لباس برای زن محجبه مثل لباس رزم است، و در مورد گرانی چادر وقتی خوب فکر کنید میبینید خیلی گران نمیشود چادری ک تهیه میکنید معمولا می توان یک تا دوسال از آن استفاده کرد در صورتی که راحع به مانتو عموا این اتفاق نمی افتد، در مورد رنگ سیاه چادر که دلیل آن اینست که رنگ سیاه مانند سپری عمل میکند که چشمان ناپاک را برمیگرداند اما جلوی محارم می توان از هر رنگی استفاده کرد برای درمان افسردگی انسان.

ثباتی در ادامه افزود: سر کردن چادر ویتامین دی بدن را کم می کند و مانع از رسیدن آفتاب به پوست میشود

حبیبوند در پاسخ بیان کرد: بهترین نقاط در بدن برای جذب ویتامین در پشت دست و صورت است.

در پایان نشست کبری رشوندی استاد داور به بیان جمع بندی از مباحث مطروحه پرداخت و بیا کرد: از نظر دیدگاه ضرورت اجتماعی باید یک مبنای مشترک وجود داشته باشد اگر طرف مقابل قرآن را قبول داشته باشد باید با او وارد بحث شوید ولی اگر قرآن را قبول نداشته باشد لزومی برای بحث نیست

وی در ادامه افزود: در مورد دیدگاه دینی ما به دو مبحث تکیه داریم:

1.     دیدگاه دینی از نظر ضرورت اجتماعی فرهنگی اقتصادی و سیاسی که اگر نخواهیم این ضرورت را رعایت کنیم به جامعه آسیب میرسانیم و باید به قوانین جامعه احترام بگذارد

2.     قرآن میفرمایند به زنان و دختران مومن بگو حجاب را رعایت کنند تا مورد آزار قرار نگیرند و حفظ حجاب مانند حفظ طراوت است

رشوندی در ادامه افزود: ما دو نوع حجاب داریم :          

1  حجاب خوب        2     حجاب برتر

وی ادامه داد: زن امانت خداست و حجاب خواسته ی فطری است حجاب آرامش روانی می آورد و نوعی فرهنگ است.

    

موضوعات: کانون پژوهشی
[شنبه 1396-11-28] [ 11:24:00 ق.ظ ]