گزارش کارگاه روش مطالعه و یادگیری

خانم اعظم اسد اللهی کارگاه پژوهشی با عنوان روش مطالعه ویادگیری و اخلاق پژوهشی در تاریخ 11/6/1396روز شنبه و 22/6/1396روز چهارشنبه در مدرسه زینبیه برگزار نمودند . 41نفر از طلاب در این کارگاه حاضر بودند .

ادامه مطلب :

 

موضوعات مطرح شده در کارگاه عبارتند از :

فضایل و رذایل اخلاقی ناظر به پژوهش

1. انگیزه و نیت الهی

2.آشنایی با پیشینه پژوهش

3.جامع نگاری

4.گزینش مسائل واقعی

5.امانت داری

6.پژوهش گروهی

7.مجاهدت در تحقیق

آسیب های اخلاق پژوهش

1.شهرت زدگی

2.شتاب زدگی

3.دخالت دادن خواسته های شخصی

4.انتحال

5.حاشیه پردازی

تعریف مطالعه

خواندن همراه با فهمیدن و نگهداشتن در حافظه

اهمیت مطالعه

اقرا باسم ربک الذی خلق

اولین فرمان عالم

مطالعه مایه آرامش

من تسلی باکتب لم تفته سلوه(غررالحکم)؛ هر کس که با کتاب ها آرامش گیرد آسایش از او سلب نمی شود.

اهداف مطالعه

مشخص کردن مبدا؛ مقصد

آموختن و دستیابی به حقایق و معارف

نقد اندیشه ها و تفکرات دیگران

تقویت افکار و تعالی بخشی به اندیشه خود

عمل به یافته ها

انتقال حقایق به دیگران

خرسندی خدا

خدمت به خلق

سرگرمی

یک منفعت اجتماعی

انواع مطالعه

مطالعه فردی و گروهی

مطالعه عمومی و تخصصی

مطالعه اجمالی و تفصیلی

مطالعه تحقیقی و انتقادی

مطالعه درونی و رونی

مطالعه موضوع محور و مساله محور

مراحل مطالعه

موضوع شناسی

ایجاد انگیزه

ماخذ شناسی

پیش مطالعه

مرور اجمالی کتاب

مرور اجمالی فصل

مرور اجمالی پاراگراف

طرح سوالات

دقیق خوانی و خط کشیدن زیر نکات مهم

یادداشت برداری

استفاده از رنگ ها

تقسیم بندی

بیان نموداری

بیان مفهومی

خلاصه نویسی

حاشیه نویسی

تعریف و بازگویی

دوره کردن مطلب خوانده شده

تعمق و ارتباط مطالب

آزمون

مرور یادداشتها

عمل و به کارگیری

 

 

 

 

 

روش خواندن و مطالعه

روش اجمالی

روش تندخوانی

روش عبارت خوانی

روش تجسسی

روش انتقادی

روش خواندن برای درک زیبایی

 

1.      مهارت مطالعه اجمالی

پیش نیاز تمام روش های مطالعه است

اهداف مطالعه اجمالی:

تعیین ساختار و انتظام و نقشه حاکم بر مباحث

تعیین دشواری و آسانی مطالب و مقدار زمان مقرر

تعیین نوع مطالعه مناسب با متن

کشف رابطه مطالب متن با اطلاعات قبلی

هدف گذاری و تصمیم گیری درباره متن

 یادگیری

طرح پرسش و آمادگی برای خواندن دوباره و مطالعه تفصیلی (سوالات: عنوان اثر چه ویژگی هایی دارد؟

تجربه مولف برای بحث در این موضوع چقدر است؟هدف مولف چه بوده؟مولف چگونه نوشته است؟)

از اهداف مهم مطالعه اجمالی شناخت منبع و توجه به نکات اصلی کتاب

 

چگونه سازمانبندی اولیه کنیم؟

-کشف قسمتهای اصلی

 -کشف پیامهای مهم

 

 

 

مهارت عبارت خوانی

اهداف عبارت خوانی:

1. افزایش سرعت مطالعه

2. افزایش درک مطلب

3. افزایش تمرکز

4. افزایش لذت مطالعه

در عبارت خوانی باید چشم عادت کند که به گروه واژه ها توجه کند، هم اینکه هم زمان میزان فهم مطالب بیشتر شود.

در مهارت عبارت خوانی باید آغاز مطالعه با نوشتارهایی که چند ستونی هستند و سطر کوتاه دارند همراه باشد، ترجیحا رمان و داستان باشد.

تند خوانی

موارد نیاز به تند خوانی:

 زمان مطالعه روزنامه، رمان، آگهی ها و …؛ در مراحل منبع یابی و منبع شناسی؛ هنگام کامل کردن خواندن اجمالی؛مرور مطالب خوانده شده؛ زمانی که نیاز به درک عمیق کتاب ندارید؛ در پیش مطالعه کاربرد دارد نه در خواندن اولیه کتاب؛

عنصر مهم تمرکز

برخی شرایط تندخوانی:

استفاده از روش دید زنی؛ سر باید صاف باشد؛ با چشم بخوانیم؛ در آغاز کاربرد یک راهنما مثل انگشت استفاده شود.

نباید به واژه ها خیره شد. اگر نگاه عمودی باشد می توان چند سطر را با هم خواند. عادت چشمان به اینکه در یک نگاه کمتر از چهار کلمه نبیند.

 

دقیق خوانی

متون دقیق خوانی:

1. سازمان دادن (تشخیص نظر اصلی؛  نکات اصلی؛ جزئیات مهم)

2. علامت گذاری و حاشیه نویسی

3. خلاصه کردن

 

 

 

نکات مهم در خلاصه کردن:

1. بیان نکات اصلی

2. بیان روابط نکات

3. بیان دلیل نویسنده

4. بازنویسی و یکسان سازی فهم

 

ضرورت خلاصه نویسی:

1. مطالب در حجم کمتر

2. با خلاصه مطالب روانتر

3. فقط به ذکر مطالب اصلی بسنده

4. متون قدیمی

5. پوشش دادن ضعف های نوشتار

 

مراحل خلاصه نویسی:

1. گزینش متن و مشخص کردن میزان کاهش متن از نظر حجم

2. مطالعه اثر به صورت پیوسته و استخراج مطالب مهم با علامت گذاری و حاشیه نویسی

3. پرهیز از خلاصه کردن بند به بند؛بلکه خلاصه کردن کل فصل یا مقاله

4. استخراج جمله هر بند

5. دقت بر نانوشته ها و لحاظ کردن آنها در ارتباط دادن مباحث(با سئال چه ربطی داره)

6. پیوند مطالب

7. بازخوانی

 

انواع خلاصه

1. خلاصه نویسی آزاد؛ مرور مطالب مطالعه شده

2. خلاصه نویسی تفصیلی؛ خلاصه کردن کتاب های حجیم

3. خلاصه نویسی برای معرفی کتاب

4. خلاصه نویسی فهرستی؛ معرفی موضوعات مطرح شده در کتاب

5. خلاصه نویسی تلخیص موضوعی؛ همان فهرست مطالب کتاب

6. خلاصه نویسی علمی؛ استخراج و تهیه خلاصه نتایج و مقاصد یا پیام های یک نوشته

7. خلاصه نویسی نموداری؛

 

مطالعه جستاری؛ پرسشی

تهیه طرح تحقیق

تهیه لیست پرسش ها

طبق پرسش ها منبع شناسی و فیش برداری برای یافتن پاسخ

 

فرآیند اجرای مطالعه جستاری

1. پرسش پیش از مطالعه؛ هدف متن چیست؛ دنبال چه مطالبی باشم

2. پرسش هنگام مطالعه؛ در مورد هر بند سوالی مطرح کنیم تا آن را بهتر بفهمیم

3. بعد از مطالعه؛ ارزیابی میزان درک

 

موانع مطالعه

بی علاقگی

عدم تمرکز حواس

رعایت نکردن آداب مطالعه

توجه نکردن به مراحل و انواع مطالعه

بی نظمی در مطالعه

کمی نگری به جای کیفی نگری

شخصیت گرایی به جای حقیقت گرایی

نوع نوشته و کتاب

یکنواختی موضوع و مدت مطالعه

راهنما نداشتن در مطالعه

کلمه خوانی

نشناختن کانون سخن(هسته کلام)

موضوعات: آموزش تحقیق
[شنبه 1396-07-22] [ 10:53:00 ق.ظ ]