جایگاه پژوهش در حوزه های علمیه

به قلم حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن فلاح

با توجه به اینکه :

1 – پژوهش و تحقیق از جمله اهداف اصلی تمامی  نظام های آموزشی است .

2 – پرورش محقق و پژوهشگر مهمترین دستآورد یک نظام آموزشی و اصلی ترین رسالت آن است .

3 – افزایش کمی و کیفی پژوهش و تحقیق و رشد آمار پژوهشگران و محققان از شاخصه های اصلی و از مؤلفه های مهم ارزیابی کارآمدی و موفقیت یک نظام آموزش عالی به شمار می آید .

4 – ترقی مادی و معنوی هر جامعه به رشد کمی و کیفی تحقیق و پژوهش در آن جامعه وابسته است .

 

 

5 – تحقیق و پژوهش فصل ممیزه یک نظام آموزش عالی در برابر نظام آموزش ابتدایی و یا حتی میانی است .

6 – آموزش با پژوهش و تحقیق بارور و پویا می گردد و در پرتو آن ارزش می یابد .

7 – ارتقاء جایگاه یک کشور به جایگاه برتر در میان کشورها به رشد کمی و کیفی تحقیق و پژوهش های علمی در آن کشور وابسته است .

8 – رسیدن به استقلال همه جانبه و توسعه پایدار و تعالی مادی و معنوی یک کشور جز در پرتو گسترش تحقیق و پژوهش امکان پذیر نمی باشد و…

ادامه مطلب :

جهات هشتگانه مذکور و دیگر جهاتی که به دلیل عدم گنجایش این نوشتار از ذکرشان خودداری شد ، مسئولان اجرایی بویژه دست اندرکاران و برنامه ریزان نظام آموزشی حوزوی و دانشگاهی را موظف می کند تا امور را با رویکرد پژوهشی تدبیر نموده و آموزش را به آن سمت و سو جهت دهند و آن را با معیار پژوهش بسنجند و با آن ارزش نهند و با تعیین مشوقهای مادی و معنوی گرانسنگ ، انگیزه پژوهش را در دانشگاهیان و حوزویان و دانش پژوهان دیگر مراکز علمی و آموزشی تقویت کنند تا بطور مستمر ارمغان های علمی جدید و نویی را تقدیم جامعه علمی نموده و متناسب با مقتضیات زمان و مکان و هماهنگ با حوادث نوپدید به خلق آثار بدیع و ابتکاری در عرصه های علمی بپردازند .

خوشبختانه مدیریت محترم حوزه های علمیه کشور بر اساس ضرورت پیش گفته شده با راه اندازی معاونت پژوهش در ساختار اداری خویش و الزام تمامی مراکز حوزوی به راه اندازی این معاونت و نیز الزام دانش آموختگان حوزه های علمیه به ارائه پایان نامه و تحقیقات پایانی در سطوح مختلف و تعیین مشوق های مناسب برای طرح های پژوهشی و حتی تاسیس پژوهشکده های تخصصی و برگزاری نمایشگاه های پژوهشی و ..، رویکرد پژوهشی خاصی را در حوزه های علمیه رقم زده و موجبات گسترش فرهنگ تحقیق و روحیه پژوهش در حوزویان را فراهم ساخت و تحول جدید و ارزشمند و قابل تحسین و اندرخور تقدیر را در حوزه ها ایجاد نمود .

در این راستا حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) زرگرشهر بابل علیرغم نوپایی و گذشت زمان کوتاه از زمان تاسیس آن همگام با دیگر مراکز حوزوی با راه اندازی معاونت پژوهشی به تدبیر امور آموزشی طلاب با رویکرد پژوهشی پرداخته و حتی با اتخاذ سیاست های تشویقی انگیزه تحقیق و پژوهش را در اساتید و طلاب محترم مدرسه تقویت و آثاری را نیز تهیه و در دست چاپ دارد و رجاء واثق دارد تا در آینده ای نه چندان دور آثار پژوهشی ارزشمند و فاخری را تقدیم جامعه علمی نماید 

موضوعات: اهمیت پژوهش
[سه شنبه 1396-07-18] [ 11:34:00 ق.ظ ]