بانو مجتهده زهره صفاتی نزدیک به پنجاه سالپیش در خانواده‌ای مذهبی و مبارز در آبادان چشم بههستی گشود. پدرش«حاج امید» مردی متدین و صادق ومادرش زنی پارسا وحافظ قرآن بود. بانو مجتهده صفاتی درزادگاهش آبادان، نخست بهمکتب رفت وپس از آموختن مقدماتي از قرآن و برخي احكام د يني، در همان شهر به دبستان رفت. وي دوره دبيرستان را به صورت «متفرقه آزاد» گذرانيد و همزمان با دروس دبيرستاني، در سال 1345 به تحصيل علوم حوزوي در آبادان مشغول شد. بانو مجتهده صفاتی،در سیر تحصیل علومدینی، نخست در آبادان«سیوطی»،«مغنی» و بخشی از«معانی بیان و لمعتین» را فرا گرفت و سپس برای ادامه تحصیلاتدینی، در سال 1349 به شهر مقدس قم مهاجرت كرد و در آنجا به آموختن فقه و اصول و همچنين بخش¬هايي از «مكاسب» پرداخت.

ادامه مطلب :

 

تولد وتحصیلات بانو:

 

بانو مجتهده زهره صفاتی نزدیک به پنجاه سالپیش در خانواده‌ای مذهبی و مبارز در آبادان چشم بههستی گشود. پدرش«حاج امید» مردی متدین و صادق ومادرش زنی پارسا وحافظ قرآن بود.

 بانو مجتهده صفاتی درزادگاهش آبادان، نخست بهمکتب رفت وپس از آموختن مقدماتي از قرآن و برخي احكام د يني، در همان شهر به دبستان رفت. وي دوره دبيرستان را به صورت «متفرقه آزاد» گذرانيد و همزمان با دروس دبيرستاني، در سال 1345 به تحصيل علوم حوزوي در آبادان مشغول شد.

بانو مجتهده صفاتی،در سیر تحصیل علومدینی، نخست در آبادان«سیوطی»،«مغنی» و بخشی از«معانی بیان و لمعتین» را فرا گرفت و سپس برای ادامه تحصیلاتدینی، در سال 1349 به شهر مقدس قم مهاجرت كرد و در آنجا به آموختن فقه و اصول و همچنين بخش­هايي از «مكاسب» پرداخت.

 

 

اساتید بانو

 

وي در طول تحصيلات حوزوي در آبادان و قم، از محضر درس اساتيدي چون: آيت الله شهيدي، آيت الله حقي، آيت الله مشكيني و آيت الله احمدي بهره برده است.

بانو مجتهده اصفهاني، از حضرات‌ آيات‌ عظام‌: علی‌ ياری‌ غروی‌ تبريزی‌ (از شاگردان‌ مرحوم‌ آية‌ الله‌ العظمی نائينی‌) و فاضل‌ لنكرانی‌ اجازه روايت دارد و از آيت الله صافي گلپايگاني و آيت الله محمد حسن احمدی، اجازه روايت و تصديق اجتهاد دريافت كرده است.

از آن‌ جا كه‌ تأسيس‌ حوزه‌ علميه‌ «وِيژه بانوان»‌ به همت، پيگيری و كوشش‌های‌ ايشان‌ در قم آغاز شده‌ است‌ او را از  بنيانگذاران‌ حوزه علميه‌ خواهران‌ در قم‌ دانسته­اند.از بانو مجتهده صفاتي علاوه بر چندين مقاله تحقيقي، چهار جلد كتاب پژوهشي نيز منتشر شده است.

 

 

تألیفات و آثار بانو

 

گرچه به طور عمده پیرامون مسایل بانوان،احکام فقهی، حقوقی آنها است اما آنچه این آثار را از سایر کتابها متمایز میکند جنبه علمی پژوهشی آنها است.

پرداختن به مسایل فقهی بانوان، بر خورداری از نظم ذهنی، دقت علمی، و علاقمند به مشارکت علمی با اهل نظر و متخصصین، از مزایای اخلاقی ایشان است.

از جمله آثار ایشان میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

 

1.      زیارت در پرتو ولایت ((شرحی بر زیارت عاشورا))

2.      پژوهشی فقهی پیرامون سن تکلیف

3.      نو آوری های فقهی در احکام بانوان((یائسگی))

4.      نوآوری های فقهی در احکام بانوان، پیشگیری از بار داری(کنترل جمعیت و مسایل فقهی مرتبط با آن)

5.      شرحی بر دماء ثلاثه عروة الوثقی

6.      زیارت عتبات عالیات

7.      شرحی بر کتاب تقلید شیخ انصاری (ره)

8.      منابع مشترک اجتهادی در میان مذاهب اسلامی

9.      نقش زمان و مکان از دیدگاه فقهی حضرت امام خمینی (ره)

10.  نفقه دادن همسر

11.  جلوه های اجتهاد

12.  شهادت در حدود

موضوعات: معرفی پژوهشگران
[یکشنبه 1396-05-15] [ 11:03:00 ق.ظ ]