معاونت پژوهشی مدرسه علمیه خواهران زینبیه(س) شهرستان آبیک
حوزه علمیه خواهران زینبیه(س) شهرستان آبیک







شهریور 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            





مقام معظم رهبری: تولید علم، فقط انتقال علم نیست؛ نوآوری علمی در درجه اوّلِ اهمیت است. این را من از این جهت می‏گویم که باید یک فرهنگ بشود. این نو اندیشی، فقط مخصوص اساتید نیست؛ مخاطب آن، دانشجویان و کلّ محیط علمی هم است. البته برای نوآوری علمی - که در فرهنگ معارف اسلامی از آن به اجتهاد تعبیر می‏شود - دو چیز لازم است: یکی قدرت علمی و دیگری جرأت علمی



جستجو




 
  برگزاری کارگاه نویسندگی ...

گزارش کارگاه نویسندگی

این کارگاه درتاریخ 1/2/97 توسط استاد آقای دکترحمید عابدیها برگزار شد.

کارگاه رأس ساعت 8 صبح با حضور 40 نفر ازطلبه های حوزه زینبیه(س) آبیک آغازشد.

استاد بعد از معرفی خود و رزومه ی خودسرفصل هایی را که قرار بود ارائه دهند را  فهرست وار، بیان کرده به توضیح هر یک از آنها پرداختند.

ابتدا مهارت هایی را که یک نویسنده باید بداند را بیان کردند، مانند:

تاریخ ادبیات ایران

دوره های تحول تاریخی زبان فارسی

دستورزبان فارسی

سبک شناسی نظم

فنون ومهارت های بلاغت

تفاوت های زبان عادی وادبی

حالت های فردی (اندیشگی،احساس وعاطفه، زیبایی، نظم، تخیل)

و برای مطالعه بیشترطلاب کتابهایی رادراین خصوص معرفی کردند.

ادامه مطلب :

و در ادامه برخی مباحثی که مورد نیازطلبه است برای نوشتن تحقیق پایانی، مانند:

جزئیات یک مقاله پژوهشی شامل بیان مسأله ،انگیزه، پیشینه و روشهای پژوهش را توضیح دادند.

30 دقیقه کلاس هم به پرسش وپاسخ و رفع اشکال طلبه ها اختصاص داده شدبعد ازاتمام کلاس هم آزمونی از مطالب ارائه شده برگزارگردید.

مدت زمان برگزاری کلاس 8 ساعت بود که هرکلاس یک ساعت ونیم به طول انجامید و ما بین هرکلاس حدودا یک ربع طلبه ها استراحت کردند.

 

موضوعات: کانون پژوهشی
[چهارشنبه 1397-02-05] [ 08:14:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  گزارش ساعات پژوهشی مدرسه علمیه خواهران زینبیه(س) ...

بسم الله الرحمن الرحیم

گزارش ساعات پژوهشی نیم سال دوم 97-96

1) گزارش میزان شرکت درجشنواره بانو کرامت:

(کرسی آزاد اندیشی ثبت شده ویک مقاله هم ازخانم پریوش رسولی برای شرکت درجشنواره آماده کرده است.)

2) شرکت دادن وبلاگ حوزه زینبیه درجشنواره بانوی کرامت

ادامه مطلب :

3) درخصوص جشنواره علامه حلی پرینت ازمقاله ها انجام وبه استان ارسال شد.

4) پیگیری انتخاب موضوع تحقیقات پایانی طلاب که همچنان مشغول هستند. وهمۀ موضوعات تصویب شده به جز موضوع خانم مرادی وطرحهای اجمالی هم اشکالاتی داشت که طلاب رفع اشکال می کنند وطرح تفصیلی راآماده می کنند که هردو رابا هم ارسال کنند.

5) پیگیری کارهای پژوهشی ثبت شده برای نیم سال اول 96-97

6) جمع آوری موضوعات انتخابی طلاب ورودی 96 در مسابقه اداره راهبردی برای ثبت درسامانه سما

7) برگزاری کارگاه روش نویسندگی برای خواهران طلبه با حضوردکترحمید عابدیها

 (عنوان ساعت پژوهش : روش مطالعه)

استاد خانم  فیروزی برای طلاب پایه اول تدریس می کنند.

از ابتدای ترم دوم  برخی از سر فصل های روش مطالعه و یادگیری به صورت ارائه متن و برگزاری کارگاه برگزار گردید.

سرفصلهای ارائه شده:

۱. روش یادگیری و یادسپاری .

۲. انواع حافظه: حسی،کوتاه مدت، بلندمدت .

۳. فرآیند کنترل یادگیری.

۴. ارائه روش مطالعه اجمالی اعم از: تعریف مطالعه اجمالی، اهداف مطالعه اجمالی، سرعت مطالعه اجمالی، فواید مطالعه اجمالی، روش اجرای این نوع مطالعه درباره متون درسی، غیر درسی و داستان

۵. برگزاری کارگاهی روش مطالعه اجمالی در کلاس

 6. ارائه روش مطالعه عبارتخوانی اعم از:

تعریف روش مطالعه عبارتخوانی ، بیان اهداف مطالعه عبارتخوانی، بیان سرعت مطالعه، بیان فواید مطالعه، بیان روش اجرای مطالعه عبارتخوانی

 (عنوان ساعت پژوهشی: منبع یابی و منبع شناسی)

 تدریس استادخانم فیروزی برای طلاب پایه دوم:

از ابتدای ترم دوم برخی از عناوین کارگاهی ارائه شده است .

 سرفصلهای پایه دوم، ترم چهارم:

۱. مهارت منبع یابی و منبع شناسی غیرالکترونیکی و آشنایی با منابع کتابخوانی از کتاب استاد اسلام پور و دکتر نکونام

۲. آشنایی با پایگاههای الکترونیکی و کتابخانه های مجازی اعم از کتابخانه مدرسه فقاهت، پایگاه حوزه علمیه و …

۳. شیوه نگارش و نویسندگی شامل: نکته ها و تجربه های نویسندگی، انواع بیان، انواع نوشتن از مباحث استاد موگهی و کتاب دکتر سلطانی.

۴. ارایه مباحث استاد موگهی (مثلث طلایی در هر مهارت اعم از نویسندگی: مطالعه، آموزش و تمرین.)

۵. ابعاد نوشته، عوامل گیرایی پیام، عوامل شیوایی بیان از بیانات استاد موگهی.

۶. ساختمان نوشته اعم از : واژه، جمله، پاراگراف از کتاب دکتر سلطانی.

۷. انواع پاراگراف: مقدمه، پشتیبان، نتیجه گیری، انتقالی از کتاب استاد سلطانی و دکتر اسلام پور.

موضوعات: کانون پژوهشی
 [ 07:59:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  مکیال المکارم ...

مکیال المکارم کتابی که به دستور امام زمان علیه السلام نگاشته شد.

دانلود کتاب مکیال المکارم

ادامه مطلب :

مکیال‌المکارم (به عربی: مكيال المكارم في فوائد الدعاء للقائم)) کتابی است که سید محمدتقی موسوی اصفهانی معروف به فقیه احمد آبادی به عربی نوشت و ترجمه شده و چندین بار تجدید چاپ شده است این کتاب به دستور مستقیم امام مهدی تالیف شده است.

این کتاب که به صورت فرهنگ تالیف شده دارای بخش های مختلفی است، به ترتیب الفبا موضوعات را بیان می کند و هشت بخش دارد:

 1. وجوب شناخت امام مهدی ؛

 2. امام زمان ما حضرت مهدی است؛

 3. بخشی از حقوق‏ امام ‏مهدی بر شیعیانش؛

 4. ویژگی‌‏های حضرت كه مستوجب دعای مردم در حق او است؛

 5. فواید دعا برای فرج امام مهدی ؛

 6. اوقات و حالاتی كه در آن‌ها دعا برای او و تعجیل فرج تأكید شده است؛

7. چگونگی دعا برای تعجیل فرج و پاره‏ای از دعاهای مأثور؛

8. در بقیه اموری كه سبب قرب به امام مهدی می‌‏شود و او را خوشحال می‌‏كند و نزد او پر ارزش است

موضوعات: معرفی کتاب
[چهارشنبه 1397-01-22] [ 02:01:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  معرفی کتاب ...

کمال الدّین و تمام النّعمه مستندترین کتاب در مسأله غیبت امام زمان علیه السلام

از جمله مهمترین مسائلی که مذهب شیعه دوازده امامی را از سایر مذاهب ممتاز می سازد، اعتقاد به دو رکن اساسی است:

رکن اول: امامت پس از پیامبر به نص ثابت می­شود.

رکن دوم: زمین، هیچ گاه خالی از حجت و امام نخواهد بود. امام دوازدهم زنده است و تا آن زمان که دنیا برقرار است، حجت خدا هم خواهد بود.

ادامه مطلب :

از جمله مهمترین مسائلی که مذهب شیعه دوازده امامی را از سایر مذاهب ممتاز می سازد، اعتقاد به دو رکن اساسی است:

رکن اول: امامت پس از پیامبر به نص ثابت می­شود.

رکن دوم: زمین، هیچ گاه خالی از حجت و امام نخواهد بود. امام دوازدهم زنده است و تا آن زمان که دنیا برقرار است، حجت خدا هم خواهد بود.

دانشمندان شیعه در کتب علمی خویش به تحلیل و تایید و اثبات این دو رکن پرداخته اند تا عصر امامت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام همت بزرگان شیعه مصروف اثبات رکن اول گردید و پس از ایشان، اثبات رکن دوم نیز به رکن اول افزدوه شد و به این ترتیب کتاب­ها و رساله­های مختلفی در موضوع امام عصر علیه السلام و غیبت ایشان تالیف شد. از جمله کتابهایی که در آن عصر به رشته تحریر درآمده، کتاب «کمال الدین و تمام النعمة » شیخ صدوق است. با وجود این که وی اولین کسی نیست که در این موضوع دست به تالیف زده است و لیکن کتاب وی از اولین کتابها و در عین حال مستندترین آنها در مساله غیبت است.

با آنکه مرحوم شیخ در زمان تالیف کتاب فقط 107 سال از غیبت امام عصر علیه السلام را پشت سر نهاده بود. اما ادله ثبوت انبیاء و اولیاء و اشخاصی را در طول تاریخ آورده است تا غیبت و طول عمر آن حضرت بعید از نظر ننماید.

وجه تسمیه این کتاب آن است که امامت در نظر شیخ کمال دین و کمال نعمت است و مرحوم شیخ در آخرین باب کتاب که «نوادر» نام گرفته است، در توصیف امامت می­گوید: «بها کمل الدین و تمت النعمه»،

با توجه به عبارت شیخ صدوق، همان عنوان «کمال الدین و تمام النعمه» برای کتاب صحیح است. لکن کتابشناس بزرگ معاصر مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی در کتاب پرارج «الذریعة فی تصانیف الشیعه» نام این کتاب را «اکمال الدین و اتمام النعمه» ذکر کرده است.

نویسنده این کتاب، ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی ابن بابویه، مشهور به شیخ صدوق است. وی به دعای حضرت حجت علیه السلام به دنیا آمده است. مشایخ روایی قم چنین روایت می­کنند که پدر شیخ صدوق دختر عموی خود را در نکاح داشت و از او فرزندی نیاورده بود. وی نامه­ای به حسین بن روح نائب خاص امام عصر علیه السلام در غیبت صغری نگاشت، تا از حضرتش درخواست کند برای او فرزندانی دانشمند از خدا بخواهد.

پس از سه روز به وی خبر رسید که آن حضرت برای پدر شیخ صدوق دعا فرمودند و بزودی فرزندی مبارک برای وی متولد خواهد شد و از او اولاد متعدد خواهد بود.

شیخ صدوق خود در مورد سبب تالیف این کتاب می گوید: «آنچه که مرا به نگاشتن این کتاب واداشت این بود که هنگامی که سفر زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام را به انجام رساندم، به نیشابور بازگشتم و د رآن شهر اقامت نمودم. اکثر شیعیانی را که با من رفت و آمد داشتند در موضوع غیبت امام عصر متحیر یافتم. در مورد قائم آل محمد بر ایشان شبهه رخنه کرده بود. آنها از راه تسلیم، به راه قیاس و رأی عدول کرده بودند. پس تمام سعی خویش را در ارشاد آنها با اخبار رسیده از پیامبر و ائمه اطهار، به سوی راه حق و صواب مصروف داشتم.» سپس وی جریان برخوردش با محمد بن صلت قمی نقل می کند و می گوید: «وی روزی با من گفتگو می­کرد که کلام مردی از بزرگان فلسفه و منطق در مورد حدیث قائم علیه السلام به میان آمد. این امر موجب حیرت و شک وی در این موضوع شده بود. پس بحث­هایی در اثبات وجود امام و روایات غیبت ایشان از پیامبر و ائمه نقل نمودم، که موجب اطمینان نفس وی گردید. شک و شبهه ای که در او رخنه کرده بود از قلب وی ناپدید گشت. اخبار صحیحی را که بر او خواندم به گوش شنید و آنها را به اطاعت و قبول و تسلیم، پذیرفت. همو از من خواست که در این باره کتابی تصنیف کنم. پس درخواست او را اجابت نمودم و وعده کردم هر زمان که توانستم به وطنم، ری بازگردم این کار را خواهم کرد.

شبی خواب بر من غلبه کرد و چنین در خواب دیدم که در مکه در حال طواف خانه خدا و در دور هفتم طواف کعبه در کنار حجرالاسود بودم بر آن دست می­مالیدم و آن را می­بوسیدم و می­گفتم: «امانتم را رساندم و پیمانم را وفا کردم، تو شاهد بر وفای من باش.»

ناگهان آقا صاحب الزمان (عج) را ایستاده بر درگاه کعبه یافتم. با فکری مشغول و خاطری پریشان به ایشان نزدیک شدم. او از حالت چهره ام ، نهان جانم را دانست. بر وی سلام کردم، پس جواب فرمود. سپس به من فرمود: «چرا کتابی در غیبت نمی­نویسی تا تو را از این غم برهاند؟» «پس گفتم: ای فرزند رسول خدا! مطالبی در غیبت نوشته­ام. پس فرمود: آنها بر روش منظور نیستند. تو را امر می کنم که الان کتابی در موضوع غیبت تصنیف کنی و غیبتهای انبیاء خدا را در آن ذکر کنی. پس از آن حضرت گذشت و رفت . از خواب بیدار شدم و به دعا و گریه و زاری آن شب را به فجر رساندم ، صبح همان روز به قصد اطاعت امر ولی خدا و حجت وی ، شروع به تالیف این کتاب نمودم.»

شیخ صدوق در این کتاب به خوبی از عهده امتثال و اطاعت امر ، برآمده است و حق مطلب را بخوبی ادا نموده است.

مباحث این کتاب را - چنانکه خود شیخ هم در پایان مقدمه اشاره دارد - می توان به پنج مطلب کلی دسته بندی کرد، که عبارتند از:

1- اخبار انبیاء و اولیایی که غیبت داشته اند.

2- لزوم امامت واثبات امامت دوازده معصوم علیهم السلام

3- ولادت حضرت مهدی علیه السلام و اخبار مربوط به آن حضرت .

4- نامه هایی که از ناحیه آن حضرت صادر شده است.

5 - عمر طولانی حضرت حجت علیه السلام

در پایان کتاب ایشان، بابی را منعقد نموده و موضوع آن را «نوادر کتاب » نامیده است. باید دانست بطور معمول بابهایی را محدثان نوادر می­نامند که بخش الحاقی به کتاب، پس از تالیف کتاب، شمرده می­شوند.

اما مقصود شیخ از نگارش این باب رد قول به «فترت » یعنی انقطاع موقت امامت است.

موضوعات: معرفی کتاب
 [ 01:30:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  چگونه یک مقاله پژوهشی بنویسیم؟ ...

چگونه یک مقاله پژوهشی بنویسیم؟

تحقیق و پژوهش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به جرات می توان گفت که همه پبشرفت های علمی صنعتی پژوهشی تکنولوژی و جامعه شناسی بر پایه تحقیق و پژوهش استوار است. اصلی تربن و مهمترین شیوه ارائه نتایج یک مطالعه و تحقیق تهیه مقاله پژوهشی است و محققی در صحنه تولید وانتشار علمی موفق است که بتواند نتایج پژوهش خود را در مجلات معتبر پژوهشی به چاپ برساند.از آنجا که نوشتن صحیح و مناسب یک مقاله یک رکن اساسی برای چاپ مقالات علمی میباشد در قالب این مقاله سعی شده است که به بررسی روش های صحیح نگارش مقالات پژوهشی بپردازیم.به طور کلی هر مقاله پژوهشی شامل اجزای زیر است:
عنوان
نام نویسندگان
آدرس ها
چکیده شامل مقدمه اهداف مواد وروشها
نتایج بحث
واژه های کلیدی
مقدمه مواد و روشها
نتایج بحث تشکر و قدر دانی
فهرست منابع

ادامه مطلب :


حال به ترتیب به توضیح و نحوه نگارش آنها می پردازیم:
عنوان مقاله اولین بخش یک مقاله است که خوانده می شود. باید عنوان مقاله اشتراکاتی با موضوع اصلی تحقیق داشته باشد و به شکلی جذاب جمله بندی شده باشد. نکات مهم در انتخاب عنوان مقاله:
1. عنوان مقاله حتی الامکان باید دقیق و رسا باشد. از به کار بردن اصطلاحات ناآ شنا با اختصاری خودداری نماید
2. عنوان مقاله حتی الامکان باید جمله خاصی باشد که نکات اصلی و عمده موضوع را در بر دارد.
3. به طور معمول (نه همیشه)و در اکثر تحقیق ها این 4 نکته در نظر گرفته می شود که می تواند عنوان مقاله نیز باشد: چه چیزی را می خواهیم بررسی کنیم؟ در چه جامعه ای(جامعه هدف) در کجا و در چه زمانی؟ مثلا عنوان یک مقاله می تواند این باشد: بررسی رابطه سطح سود مادران و تغذیه کودکان در شهر تهران سال 1386
4. عنوان باید فاقد پیش داوری باشد. مثلا این عنوان عنوان مناسبی نیست بررسی علل بی علاقگی رانندگان نسبت به بستن کمربند ایمنی.
5.اگر کلماتی در توصیف ویژگی مطالعه شما نقش کلیدی دارند حتما در عنوان خود آنرا بگنجانید. مثل مطالعه آینده نگر مطالعه دوسویه کور یا مطالعه تصادفی شده
6. هیچ گاه نباید در عنوان مقاله نتیجه پژوهش را به صورت ثابت شده ذکر نمود.
7. چکیده تحقیق: چکیده پس از عنوان بیشتری از بخش است که در یک مقاله خوانده می شود و در چکیده قسمت های مقاله شامل مقدمه اهداف مواد و روشها نتایج و بحث بصورت خلاصه ذکر می شود .متن بسیاری از مقاله ها به طور کامل در دسترس ما نیست و گاهی فرصت برای خواندن تمام مقاله نداریم و از این رو چکیده مقاله اهمیت زیادی دارد.در اکثر مجلات تعداد کلمات چکیده 150 تا 250 کلمه محدود است.
8. واژه های کلیدی: چند واژه کلیدی که از اهمیت زیادی در مطالعه برخوردارند، در این قسمت ذکر می شود. ضمن این که با ذکر واژه های کلیدی در سایتهای علمی می توان به دنبال مقاله نیز گشت. حداکثر واژه 6-5 کلمه می باشد.
9. نویسندگان و آدرس ها: اسامی نویسندگان و همکارانی که در مطالعه شرکت داشته اند باید بطور کاملی ذکر شود. همچنین نویسنده اصلی که مسئول ارتباط با خوانندگان است باید مشخص شود ( با گذاردن خطی در زیر اسم وی ) و آدرس کامل و شماره تلفن وی در اختیار خوانندگان قرار گیرد.
10. مقدمه: مقدمه یک مقاله پژوهشی ضمن ببان مسئله و تشریح مورد موضوع به آن مسئله پاسخ میدهد که ارزش مطالعه حاضر برای انجام آن چه بوده است.در حقیقت با مطالعه مقدمه بک مقاله پژوهشی خواننده با مسئله مورد تحقیق آشنا شده و ضرورت انجام پژوهش را درک میکند.متن مقدمه باید روان باشد و حتی الامکان به صورت خلاصه و حداکثردر 2 صفحه تایپ شود.اهداف(در چکیده مقاله):در این قسمت هدف از انجام مطالعه ذکر می شود.
11. مواد روشها: در این قسمت از مقاله چگونگی و روش انجام پژوهش توضیح داده می شود.همچنین مواد با نمونه های مورد آزمایش چگونگی نمونه گیری (انتخاب نمونه ها ) جامعه هدف و مراحل اجرائی پژوهش و نحوه تجزیه و تحلیل داده ها ذکر می شود. در این قسمت در مورد تغییر بیشتر بحث شده و روش اندازه گیری و میزان دقت و چگونگی کنترل آنها گفته می شود.گاهی روش کنترل و چگونگی رعایت مسائل اخلاقی نیز باید ذکر شود ( در مورد پژوهش های انجام شده روی نمونه حیوانی یا انسانی )
12. در این قسمت نتایج بدست آمده از پژوهش ذکر می شود. نتایجی کلیدی مطالعه باید با کلمات روان و دقیق و بدون بزرگ نمایی ذکر می شود.از روش مختلفی برای ارائه نتایج استفاده می شود که شامل استفاده از مقادیر جداول و نمودارها کمک ارزنده ای به ارائه مطلب بطور ساده تر می نماید اما به طور کامل آنها توضیح داده شود تا موجب گنگ شدن مطلب نشود.در مواردی که از روش ها و آزمون های آماری برای بررسی نتایج و تحلیل داده ها استفاده شده است باید نوع آن نیز ذکر شود.
13. بحث: در این قسمت به تفسیر نتایج ارائه شده می پردازیم.همچنین می توان به مقایسه نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر با نتایج سایر مطالعه ها پرداخت و با توجه به مجموعه شواهد نتیجه گیری نمود.در صورت لزوم می توان پیشنهادهایی برای انجام مطالعات بهتر و کامل تر در آینده ارائه داد.
14. تشکر و قدردانی: قدردانی و تشکر از موسسه ها و افراد مورد نظر در این بخش انجام می شود.
15. فهرست منابع : در پایان از نظر اخلاقی موظفیم که فهرستی از منابع مورد استفاده خود را ذکر نماییم.شیوه روش نمابر در نشریات مختلف متفاوت است و بهتر است از راهنمایی این نشریات و شرایط نگارش مقالات کمک بگیریم.چند نکته اساسی در ارسال مقالات :به یاد داشته باشید که قبل از ارسال چکیده مقاله خود به یک مجله ابتدا فرم نحوه نگارش مقاله را از آن مجله دریافت نمایید و چکیده خود را در قالب آن فرم تهیه و تایپ نمایید ( به عنوان مثال تعداد کلمات ، فونت ، تعداد خطوط ، فاصله خطوط از کناره های صفحه و…)
اما چرا چکیده ای از مقالات پذیرفته نمی شود ؟
1. ابهام در موضوع مقاله و وجود تعداد زیاد مقالات مشابه از قبل
2.عدم ذکر زمینه اصلی تحقیق
3.تعداد کم نمونه های مورد مطالعه
4.عدم ذکر صحیح ارقام آماری
5.فقدان بحث و پرداختن به نتایج
6.چکیده های خیلی کوتاه و خیلی زیاد
7.بی دقتی در تهیه متن (غلط تایپی ، اشتباهات متن)

 

موضوعات: کانون پژوهشی
[سه شنبه 1397-01-21] [ 08:02:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

 
مداحی های محرم